کدام کپسول آتش نشانی بهتر است

یکی از سوالاتی که همواره هنگام خرید و انتخاب محصولی ذهنمان را مشغول خود می‌کند، این است که بهترین گزینه برای انتخاب کدام است؟ اغلب اوقات برای این سوال، پاسخ دقیق و مشخصی نمی‌توان داد؛ چرا که با توجه به نیاز افراد، و ویژگی‌های هر محصول، بهترین محصول برای هر فرد، متفاوت است. این قضیه هنگام خرید و انتخاب کپسول آتش نشانی نیز صدق می‌کند. با توجه به فاکتورهایی نظیر منشأ آتش، سربسته بودن یا سرباز بودن محل آتش سوزی، مساحت درگیر آتش و عواملی از این قبیل، بهترین کپسول خاموش کننده می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله از وبسایت فروشگاه تجهیزات آتش نشانی آتش پاد، با ذکر ویژگی‌ها و موارد استفاده هر کدام از کپسول‌های آتش نشانی، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین کپسول اطفاء حریق را برای خود انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی

هنگامی که قصد داریم کپسول خاموش کننده‌ای را تهیه کنیم، باید به برخی نکات توجه کنیم. اول می‌بایست نیاز خودمان را برای خرید کپسول، مشخص کنیم. گاه این نیاز می‌تواند برای استفاده در منزل باشد، گاه در خودرو و گاه در سالن‌های انباری بسیار بزرگ. خاموش کننده‌ای که در هر کدام از این اماکن به کار می‌رود، از لحاظ سایز، وزن و برخی فاکتورهای دیگر، متفاوت است. نکته دیگر این است که خاموش کننده برای اطفاء چه نوع حریقی قرار است به کار برده شود. منشأ حریق، نوع کپسول آتش نشانی‌ای را که باید برایش به کار برده شود را مشخص می‌کند. کپسول آتش نشانی پیشرام یکی از محصولات با کیفیت ارائه شده توسط آتش پاد پارسیان می باشد که با قیمتی مناسب عرضه شده است، شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول آتش نشانی پیشرام با مشاورین آتش پاد تماس حاصل نمایید.

معیارهای انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی  

شناخت انواع حریق برای انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی

برای این که بدانیم در زمان مواجهه با هر نوع آتش سوزی باید از چه کپسولی استفاده کنیم، لازم است ابتدا انواع آتش سوزی را بشناسیم:

  • در بسیاری مواقع آتش سوزی به دلیل سوختن پارچه، پلاستیک، چوب یا کاغذ اتفاق می‌افتد. این نوع از آتش سوزی یکی از رایج‌ترین انواع آتش سوزی است. در این صورت، به آن آتش سوزی کلاس A گفته می‌شود.
  • گاهی اوقات منشأ آتش سوزی، مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین، رنگ‌ها، گازوییل و دیگر مواد این چنینی است. این آتش سوزی را آتش سوزی کلاس B می‌نامند.
  • اگر منشأ آتش سوزی، گازهای قابل اشتعالی همچون متان، اتان و پروپان باشد، به آن آتش سوزی کلاس C گفته می‌شود.
  • در مواقعی که سوختن فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم و لیتیم منجر به وقوع آتش سوزی می‌شود. در این صورت آن را آتش سوزی کلاس D می‌نامند.
  • یکی دیگر از دلایلی که بسیاری اوقات سبب وقوع حوادث آتش سوزی می‌شود، جرقه تجهیزات الکتریکی است. این نوع آتش سوزی را، که در بسیاری مواقع می‌تواند خطرناک هم باشد، آتش سوزی کلاس E می‌نامند.
  • آخرین نوع آتش سوزی، آتشی است که منشأ آن چربی‌ها و روغن‌های خوراکی باشد. به این آتش سوزی، آتش سوزی کلاس F گفته می‌شود.

شناخت انواع حریق برای انتخاب بهترین کپسول آتش نشانی  

انتخاب بهترین کپسول‌های آتش نشانی با توجه به نوع حریق

حال که آشنایی جامعی با انواع حریق پیدا کردیم لازم است بدانیم هر کدام از انواع کپسول‌های آتش نشانی برای اطفاء کدام نوع از آتش سوزی‌ها مناسب اند. در ادامه انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربردهایشان را آورده‌ایم این مطالب در جدول انواع کپسول آتش نشانی با دسته بندی مشخص نیز بررسی شده است:

  • کپسول آتش نشانی فوم: از این کپسول اغلب برای آتش سوزی‌هایی استفاده می‌شود که منشأ آن‌ها مایعات قابل اشتعال باشد. همچنین از آن جهت که مواد درون این کپسول‌ها بر پایه آب ساخته شده اند، برای آتش سوزی‌های نوع اول نیز کاربرد دارند.
  • کپسول آتش نشانی آب: موارد استفاده این کپسول تنها محدود به شرایطی می‌شود که طی آن موادی نظیر چوب و پارچه در حال سوختن باشند. از آنجایی که آب رسانای الکتریسیته است، باید دقت داشته باشیم که به هیچ عنوان برای حریق الکتریکی از آن استفاده نکنیم.
  • کپسول آتش نشانی پودر: درون این کپسول‌ها با پودری پر شده که به پودر ABC معروف است. به این دلیل که هر سه نوع آتش کلاس A، B و C را پوشش می‌دهد. تنها ایراد این کپسول می‌تواند این باشد که پس از استعمال آن، پسماند پودری به جا مانده، هزینه زیادی را برای تمیزکاری به بار می‌آورد.
  • کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید: این کپسول برای استفاده هنگام آتش سوزی کلاس E بسیار مناسب است. به همین دلیل آن را در اتاق‌هایی با تجهیزات الکتریکی نگهداری می‌کنند.
  • کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس: هنگامی که آتش سوزی ناشی از سوختن روغن‌های خوراکی قابل اشتعال است، کپسول خاموش کننده حاوی مواد شیمیایی خیس بهترین گزینه به شمار می‌رود.

مواردی که آورده شد، توضیحاتی اجمالی در رابطه با انواع کپسول‌های آتش نشانی بود. جدای همه این‌ها، هنگام خرید باید در نظر داشته باشید که محصول مورد نظر بیش از اندازه بزرگ و سنگین نباشد به طوری که همه اعضای خانه بتوانند آن را بلند کنند. همچنین اگر کپسول را برای محیط‌های وسیع در نظر گرفته‌اید، باید دقت داشته باشید که حجم محتوای درون آن به حدی باشد که بتواند در صورت وقوع چنین حوادثی، همه جای محیط را پوشش دهد. حال با داشتن چنین اطلاعاتی، می‌توانید بهترین کپسول آتش نشانی را برای خود تهیه کنید.

امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.