رنگ لباس آتش نشانی

بسیاری از افراد آتش نشان ها را با رنگ قرمز می‌شناسند. در واقع قرمز رنگی است که نماد آتش نشان ها بوده و جزو هویت آنها محسوب می شود.

لباس اتش نشانی چه رنگیه

جالب است بدانید که رنگ قرمز تنها برای مخصوص گروهی از آتش نشان ها بوده و رنگ لباس سایر پرسنل آتشنشانی براساس جایگاه و وظیفه آنها تعیین می شود. سازمان بین المللی آتش نشانی که یک نهاد چند ملیتی است، سالانه قوانین و مقررات جدیدی را در عرصه جهانی لحاظ می کند. این قوانین طبق آخرین پیشرفت ها در زمینه تکنولوژی لحاظ شده و برای تمام سازمان های کشوری الزامی است.

لباس اتش نشانی چه رنگیه

آشنایی با دسته بندی لباس آتش نشانی

بهتر است رنگ ها را در آتش نشانی براساس نوع لباس ها بررسی کنیم. به طور کلی هر رنگ گویای مرتبه ای خاص از شغل آتش نشانی بوده و آتش نشان ها بر اساس جایگاهی که دارند، لباس مخصوص خود را بر تن می کنند.

  • لباس عملیاتی اطفاء حریق: این لباس همان لباس معروف آتش نشان ها است که به رنگ قرمز می باشد. این لباس در ذهن اکثر افراد به عنوان لباس آتش نشانی به شمار می آید. لباس مبارزه با حریق شامل جلیقه، شلوار، اورکت، بلوز و پوتین می شود. اورکت و شلوار معمولا در 3 لایه دوخته شده و از جنس نومکس می باشد. به طوری که مقاومت بالایی در برابر حریق به دست می آورد. لایه های داخلی این دو لباس نیز از جنس گورتکس است که میزان تعریق را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • لباس عملیاتی ورود و عبور از حریق: این لباس شباهت زیادی به لباس فضانوردان داشته و به رنگ نقره ای است. الیاف لباس ورود به حریق کاملا نسوز و از جنس فایبرگلاس و آلومینیوم است. طراحی این لباس به گونه ای است که کاملا سرهم بوده و امکان انتقال دود و آتش به آن وجود ندارد. یک کلاه ایمنی و محافظ نیز از صورت آتش نشانان هنگام عبور از آتش محافظت می کند.
  • لباس عملیاتی تماس با آتش: این نوع لباس نسبت به لباس اطفاء حریق مقاوم تر بوده و مخصوص مناطقی است که امکان تماس با آتش بسیار زیاد است. الیاف این لباس از جنس فایبرگلاس و آلومینیوم فایرتکس کاملا نسوز بوده و حرارت را به خود نمی گیرد. لباس تماس با آتش شامل 5 قسمت است که ایمنی بسیار بالایی را برای پرسنل آتش نشانی فراهم می کنند. این لباس در سایزهای مختلف دوخته شده و تمامی پرسنل آتش نشانی با هر قد و وزنی می توانند آن را بر تن کنند. رنگ این لباس نیز بژ و طلایی است.
  • لباس عملیاتی برای محیط های مرطوب و دارای الکتریسیته: این لباس ها به رنگ زرد بوده و به صورت یکسره طراحی می شوند. لوازم جانبی لباس محیط های مرطوب شامل چکمه، دستکش، عینک و کلاه خود می شود.
    جنس این لباس ها به گونه ای است که امکان نفوذ رطوبت و الکتریسیته کاملا کم بوده و پرسنل آتش نشانی به راحتی می توانند بدون نگرانی از برق گرفتگی به وظیفه خود عمل کنند.