فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب

متاسفانه در بسیاری از شهرهای کشور به دلیل بارش کم باران مشکلات زیادی اعم از کمبود آب وجود دارد. این مشکل در فصل تابستان به اوج خود رسیده و نیازمند راه حل هایی مناسب برای جبران کم آبی است. به همین منظور هنگام ساخت ساختمان ها برای محاسبه حجم مخزن آب مورد نیاز برای هر ساختمان از یک فرمول خاص استفاده می شود. از آنجایی که در این مناطق هیچ یک از ساختمان ها نمی توانند حجم مخزن آب مورد نیاز خود را تامین کنند، روش هایی اتخاذ شده است که بنابر استاندارد های مصوب در سازمان آب و فاضلاب انجام می پذیرد. همچنین در سالهای اخیر شاهد سبک جدیدی از زندگی در شهرهای پرجمعیت هستیم. به گونه ای که دیگر خبری از خانه‌های ویلایی و یک طبقه نبوده و پروژه های عمرانی از یک طبقه به چند طبقه و آسمان خراش تغییر پیدا کرده اند؛ امری که فرایند انتقال آب را به طبقه های بالایی عملا غیر ممکن کرده است. با این حال روش هایی برای حل این مشکل وجود دارد که مهمترین آن استفاده از پمپ و منبع آب است. این منابع آبی به صورت سهمیه ای توسط سازمان آب و فاضلاب بین ساختمان های چند طبقه تقسیم شده است. به طوری که برای هر ساختمان یک فرمول ریاضی جهت محاسبه سهم دقیق خود ارائه شده است.

محاسبه حجم منبع آب چگونه است

محاسبه حجم منبع ذخیره آب بنابر تعداد طبقات، تعداد نفرات، شمار واحدها و مقدار مصرف خانوارها محاسبه و تعیین می شود. در سالهایی که میزان بارش به شدت کم و کشور با بحران خشکسالی مواجه می شود، استفاده از پمپ آب و موتورهای پمپاژ بسیار کارآمد می‌باشد. اما این پمپ ها دارای یک مشکل بزرگ هستند به طوری که در شبکه آب شهری اخلال ایجاد می کنند زیرا نحوه کار این پمپ ها به شکلی است که به صورت مستقیم از شبکه آب شهری تغذیه کرده و موجب افزایش احتمال ورود آلودگی به آب شهری می شوند. برخی از این پمپ ها به قدری قوی هستند که سهم بیشتری از آب شهری را به خود اختصاص می دهند و موجب می شود که مشترکین دیگر با بحران آب مواجه شوند. به دلایلی که گفته شد قانونی برای نصب مخزن ذخیره آب تصویب شده که در ساختمان ها به کار گرفته می شود.

محاسبه حجم منبع آب چگونه است

محاسبه حجم مخزن آب ذخیره ساختمان ها چگونه است

حجم مخزن ذخیره آب در ساختمان ها بر حسب ابلاغیه دولت صورت می پذیرد. برای محاسبه باید تعداد نفرات ساختمان را در ضرب در سهم کرد که می توان گفت به طور میانگین هر خانه با 8 واحد و به تعداد 4 نفر، مخزن آبی با حدودا حجم 2000 مترمکعب نیاز دارد. البته این مقدار یک عدد تقریبی است و باید دقیقتر این حجم را محاسبه کنیم تا مشکلات قطعی آب و کم آبی را کاهش دهیم.
اگر بر اساس تعداد واحد هر ساختمان بخواهیم حجم مخزن ذخیره آب را محاسبه کنیم و میانگین مصرفی هر واحد مشخص شود باید حجم مخزن را اینگونه محاسبه می کنیم. این مقدار باید در تعداد نفرات و در تعداد واحدها و هر واحد ضرب شود. مثلا اگر یک ساختمان ۱۰ واحد را در نظر بگیریم که هر واحد آن حدود ۴ نفر باشد، محاسبه حجم مخزن ذخیره به صورت زیر صورت می گیرد:10×4=40 که تعداد کل ساکنین به دست می آید و حال تعداد نفرات را در ۲۵۰ متر مکعب ضرب می کنیم که می شود، 40×250 = 10000 متر مکعب.
یعنی ما منبع آبی ۱۰۰۰۰ لیتری برای ساختمان احتیاج داریم، البته باید در نظر داشت که ساعاتی از شبانه روز مصرف آب گاها به حداقل می رسد مثلا در نیمه شب یا صبح، اما در ساعاتی دیگر مثل ظهر مصرف آب افزایش می یابد که شاهد مصرف چند برابری آب هستیم، پس باید در انتخاب منبع آب توجه کنیم.