چگونه می توان آتش گرفتن نفت را خاموش کرد

وقتی با آتش مواجه می شوید، دانستن نحوه خاموش کردن آن می تواند مفید باشد. همانطور که گفته شد، همیشه از بهترین و دردسترس ترین روش استفاده کنید و با احتیاط پیش بروید، زیرا وقتی نوبت به خاموش شدن آتش می رسد، شناسایی نوع آتش سوزی می تواند فوق العاده مهم باشد. در اینجا چگونگی خاموش کردن آتش ناشی از شعله ور شدن نفت برای شما آورده شده است. احتمالاً بسیاری از ما در مورد تمایز بین انواع مختلف آتش سوزی زیاد فکر نمی کنیم، اما دانستن این تفاوت ها می تواند نجات دهنده زندگی باشد. آتش سوزی ها بسته به عامل تأمین کننده آنها به پنج روش مختلف طبقه بندی می شوند: کلاس A ، کلاس B ، کلاس C ، کلاس D و کلاس K. نوع آتش سوزی، مواد قابل اشتعال مختلفی را شامل می شود و نیاز به رویکرد خاصی دارد. در حقیقت، تلاش برای مبارزه با یک آتش سوزی با روش اشتباه ممکن است اوضاع را بدتر کند. در بیشتر موارد دانستن اینکه از کدام نوع کپسول آتش استفاده کنید بسیار مهم است.

آتش گرفتن نفت جزئی از آتش سوزی کلاس B

آتش سوزی های کلاس B شامل مایعات قابل اشتعال یا گازهایی مانند چربی نفت، الکل، رنگ، پروپان یا بنزین است، اما این طبقه بندی به طور معمول شامل آتش سوزی های مربوط به روغن های پخت و پز یا چربی نیست. این نوع آتش سوزی ها ممکن است در هرجایی که مایعات یا گازهای قابل اشتعال ذخیره یا استفاده می شوند، رخ دهند.

آتش گرفتن نفت جزئی از آتش سوزی کلاس B

چگونه می توان آتش گرفتن نفت را مهار کرد

آتش سوزی توسط عامل خاموش کننده مناسب طبقه بندی می شود. در حالیکه از آب در آتش سوزی های کلاس A استفاده می شود، استفاده از آب در آتش سوزی کلاس B (مانند آتش گرفتن نفت) بسیار خطرناک است، زیرا امکان دارد جریان آب مواد شعله ور را به جای خاموش کردن گسترش دهد. دلیل این امر این است که چربی سوخته از نفت از دمای آب گرمتر است (212 درجه فارنهایت یا 100 درجه سانتیگراد) و هنگامی که آب روی چربی قرار می گیرد، بخار ایجاد می شود که به سرعت منبسط و پاشیده می شود و باعث سوختگی و گسترش آتش می گردد.
آتش سوزی های کلاس B باید با استفاده از دستگاه های خاموش کننده کف، پودر یا دی اکسید کربن، مواد شیمیایی خشک چند منظوره مانند فسفات آمونیوم و عوامل هالوژنه خاموش شود. این نوع خاموش کننده ها با قطع اکسیژن آتش کار می کنند. آتش سوزی کلاس B که شامل سوختن نفت و بنزین است دیرتر از سایر آتش ها خاموش می شوند و اگر به موقع اقدامی برای مهار کردن آتش صورت نگیرد می تواند در کوتاهترین زمان گسترش یابد. کپسول های آتش نشانی مناسب آتش سوزی کلاس B که با پودر و فوم پر شده است، در برابر آتش سوزی مایعات قابل اشتعال بسیار موثر است.