تاسیسات آتش نشانی چیست

این تاسیسات یکی از بحث های مهم بوده که مرتبط به امنیت ساکنین ساختمان ها است و قبل از ساخت تا حد امکان باید به آن توجه شود، تاسیسات آتش نشانی از تجهیزات امنیتی ساختمان می باشند که از آتش سوزی و حریق جلوگیری می کند که در هنگام وقوع حادثه این سیستم باید فوری عکس العمل نشان داده و وارد عمل شود تا ساکنین را از حادثه با خبر کند. تاسیسات آتش نشانی با توجه به اجزاء و متراژ ساختمان انوع گوناگونی از جمله سیستم اطفا حریق، سیستم تشخیص آتش و دود و سیستم آبپاشی خودکار دارد، که به نحوه عملکرد هر یک می پردازیم:

تاسیسات آتش نشانی اطفا حریق

یکی از زیرمجموعه های تاسیسات آتش نشانی است، از وظایف این سیستم می توان خاموش کردن و از بین بردن آتش را نام برد، اطفا حریق به این منظور طراحی و تولید شده که از گسترش آتش و خسارت شدید جلوگیری کند. وسایلی که برای خاموش کردن آتش در این سیستم استفاده می شوند شامل مواد شیمیایی و آب است، البته با توجه به نوع سیستم مواد دیگری نیز مورد استفاده هستند که شامل موارد زیر هستند:
- اطفا حریق با آب: همانطور که از نام آن مشخص است از آب برای خاموش کردن آتش استفاده می شود و مناسب سیستم های الکتریکی نیست که نباید از آن به هیچ عنوان استفاده کرد.
- اطفا حریق با کف: در این سیستم از کف برای خاموشی حریق استفاده شده و همانند کپسول آتش نشانی برای مواد قابل اشتعال مناسب می باشد اما همانند سیستم بالا نمی توان از آن در آتش سوزی های الکتریکی استفاده به عمل آورد.
- اطفا حریق با دی اکسید کربن: کپسول آتش نشانی CO2  بسیار کارآمد است و در بخش های الکتریکی نیز قابل استفاده می باشد.

تاسیسات آتش نشانی اطفا حریق

تاسیسات آتش نشانی تشخیص آتش و دود

سیستم هایی که مختص به تشخیص دود می باشند و در صورت حضور انواع دود با ایجاد یک صدا یا هشدار، ساکنان ساختمان را از آتش سوزی با خبر می کنند، این بخش از سیستم حریق در محفظه های پلاستیکی قرار می گیرند و طراحی، شکل و اندازه آن ها می تواند مختلف باشد، سیستم های تشخیص حریق نیز دارای سنسورهایی هستند که در صورت حضور آتش به ساکنین خبر می دهد، این سیستم ها با توجه به تاسیسات کلی ساختمان انتخابی بوده و ممکن است هشدار دهی های متفاوتی نیز داشته باشند. گاهی ممکن است اعلام حریق با یک صوت مخصوص باشد یا به صورت اتوماتیک خطوط گاز ساختمان را قطع یا غیر فعال کند.

تاسیسات آتش نشانی آبپاشی خودکار

یکی از بهترین و امن ترین نوع سیستم اعلام حریق است که به خاموش کردن سریع آتش ساختمان ها کمک بسیاری می کند، این سیستم به صورت شبکه آبرسانی است و به گونه ای طراحی شده که با سریعترین روند به مقابله و خاموشی حریق می پردازد. برای اینکه بتوانند کارایی و بازده بالایی داشته باشند از پمپ ها و تانکرهای مخصوص استفاده می کنند که به صورت جداگانه نصب می شوند. سیستم آبپاشی را باید مرتب تست شود و به طور صحیح از آن نگهداری کرد تا از عملکرد درست آن مطمعن شوید. عملکرد این سیستم به گونه ای می باشد که زمانی گرمای آتش به سیستم برسد به طور خودکار آب را از نقاط و درجات مختلف در محیط پخش می کند در نتیجه فشار آب ساختمان کم شده و آتش نشانی به طور خودکار از حریق با خبر می شوند.