رنگ بندی کپسول های اتش نشانی

از آن جایی که حوادث آتش سوزی روزانه بسیار زیاد اتفاق می‌افتند، داشتن اطلاعات در این زمینه ضروری است. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانیم این است که در صورت وقوع چنین حوادثی چگونه با آن‌ها مقابله کنیم. برای مقابله با حوادث آتش سوزی، کپسول آتش نشانی مطمئن‌ترین گزینه به شمار می‌رود. حال بحث دیگری که به میان می‌آید، این است که در هر موقعیتی از چه کپسولی استفاده کنیم. آتش سوزی‌ها منشأ متفاوتی دارند. برخی به دلیل جرقه لوازم الکتریکی، برخی به دلیل سوختن چوب و موادی این چنینی و... صورت می‌گیرند از این رو، کپسول آتش نشانی‌ای که در زمان مقابله با هر کدام از انواع آتش سوزی به کار می‌آید، متفاوت از دیگری است. لذا لازم است تا ما این تفاوت‌ها را بشناسیم و مهم‌تر از آن، در لحظه وقوع حادثه بتوانیم آن را شناسایی کنیم. ساده‌ترین روشی که برای شناسایی و تمایز این کپسول‌ها از هم به کار رفته است و استفاده از رنگی مختص هر کپسول است. در این مقاله از آتش پاد پارسیان انواع کپسول‌های آتش نشانی و رنگ‌های مرتبط با آن‌ها را آورده‌ و بررسی نموده ایم.

رنگ بندی کپسول های اتش نشانی

تشخیص و تمایز رنگ کپسول‌های آتش نشانی

در سال 1997، در انگلستان، سیستم رنگ‌بندی کپسول‌ آتش نشانی دستخوش تغییراتی شد. تا پیش از آن زمان، تمام بدنه هر کپسول رنگی بود اما امروزه بدنه کپسول ها به رنگ قرمز است و رنگ مختص هر نوع خاموش کننده با نواری از همان رنگ، روی بدنه مشخص می‌شود. شما عزیزان می توانید لیست قیمت انواع کپسول آتش نشانی را در آتش پاد مشاهده نمایید. در ادامه طبقه بندی کپسول های آتش نشانی از نظر رنگ را شرح می دهیم:

کپسول آتش نشانی قرمز رنگ

رنگ قرمز بر روی بدنه کپسول‌های آتش نشانی، نشان‌دهنده کپسول حاوی آب است. این کپسول‌ها هنگامی به کار می‌روند که منشأ آتش سوزی، ماده‌ای از جنس چوب، کاغذ، پارچه و... است. استفاده از کپسول آتش نشانی آبی به هیچ عنوان برای آتش سوزی‌های الکتریکی یا مایعات قابل اشتعال توصیه نمی‌شود. چرا که در این صورت نه تنها به اطفاء حریق کمکی نمی‌کند، بلکه آن را شدت می‌بخشد و وضعیت را دشوارتر می‌کند.

کپسول آتش نشانی آبی رنگ

این رنگ نشانگر کپسول‌های پودری است. درون این کپسول‌ها – که به عنوان کپسول پودر و گاز نیز شناخته می‌شوند – با پودر ABC پر شده است. منظور از لفظ ABC این است که این خاموش کننده‌ها می‌توانند آتش سوزی‌های کلاس A یعنی آتش سوزی‌هایی با منشأ چوب و کاغذ، آتش سوزی کلاس B یعنی آتشی با منشأ سوختی مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین و... و آتش سوزی‌های کلاس C که به آتشی با منشأ گازهای قابل اشتعال اطلاق می‌شود را خاموش کنند.

کپسول آتش نشانی آبی رنگ  

کپسول آتش نشانی لیمویی رنگ

این رنگ مخصوص کپسول‌های آتش نشانی فومی است. بیشترین مورد استفاده از این کپسول به آتش سوزی‌ای با منشأ مایعات قابل اشتعال برمی‌گردد. به همین دلیل استفاده از این نوع خاموش کننده‌ها در پمپ بنزین‌ها و برخی کارخانجات بسیار شایع است.

کپسول آتش نشانی مشکی رنگ

کپسول مشکی رنگ، کپسولی حاوی گاز کربن دی اکسید است. از این گاز به خصوص برای آتش سوزی‌های ناشی از جرقه الکتریکی و اطفاء حریقی با منشأ مایعات قابل اشتعال استفاده می‌گردد. ویژگی قابل توجه این کپسول این است که گاز کربن دی اکسید درون آن، غیر سمی است و در صورت برخورد با محصولات خوراکی، خطری برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

کپسول آتش نشانی سبز رنگ

رنگ سبز، نشان‌دهنده کپسول آتش نشانی هالوژنه است. درون این کپسول‌ها با عناصر گروه هالوژن‌ها یعنی فلور، کلر، برم و ید پر شده است. از ویژگی‌های مثبت این کپسول است که پس از استفاده از آن، هیچ گونه ردی بر روی اشیا باقی نمی‌ماند. اما به دلایل زیست محیطی و فنی، طی سال‌های اخیر، استفاده از آن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. عمده مصرف آن هنگام آتش سوزی‌های کلاس B و C است.

کپسول آتش نشانی پیشرام از بهترین کپسول های آتش نشانی موجود در بازار می باشد که با توجه به کیفیت و قیمت آن بسیار کاربردی و مورد استقبال می باشند، شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره کپسول آتش نشانی پیشرام با کارشناسان مجرب آتش پاد تماس برقرار نمایید.

تشخیص و تمایز رنگ کپسول‌های آتش نشانی  

کپسول آتش نشانی زرد رنگ

رنگ زرد، مختص به کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس است. این کپسول‌ها حاوی موادی هستند که در دماهای بالا به گاز کربن دی اکسید تبدیل می‌شوند و حریق را اطفاء می‌کنند. از این کپسول‌ها بیشتر اوقات برای اطفاء حریق ناشی از سوختن چربی‌ها و روغن‌های خوراکی یا چوب و پارچه و موادی از این قبیل استفاده می‌شود.

در انتها برخی نکات قابل ذکر اند. این رنگ‌بندی‌ها در جاهای مختلف دنیا ممکن است معانی مختلفی داشته باشند و استاندارد هر کشور با برخی کشورهای دیگر متفاوت است. در بعضی کشورها نیز، مانند ایران، بر روی هر کپسول آتش نشانی علاوه بر این که رنگ مربوط به آن آورده شده، اسم آن در کنارش نوشته شده است. به این دلیل که در شرایط بحرانی ممکن است فرد نتواند رنگ‌ها را تشخیص دهد و تمایز کپسول‌ها از یکدیگر برایش دشوار باشد. یادگیری این رنگ‌ها و عناوین کار دشواری نیست؛ اما یادمان باشد که تنها با به خاطر سپردن چنین اطلاعات ساده‌ای، می‌توانیم از وقوع حوادث فاجعه‌باری جلوگیری کنیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین آتش پاد پارسیان تماس حاصل نمایید.امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.