طبقه بندی کپسول های آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی از حیث کاربرد و عملکرد در انواع مختلفی طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی به این منظور است که هنگامی که هر نوع آتش سوزی‌ای رخ می‌دهد، از کپسول آتش نشانی متناسب با همان استفاده شود. در ادامه با انواع کلاس کپسول آتش نشانی آشنا می‌شویم. 

طبقه بندی انواع کپسول‌ آتش نشانی

همان گونه که گفته شد، منشأ آتش سوزی می‌تواند متفاوت باشد. گاه آتش سوزی به دلیل جرقه تجهیزات برقی رخ می‌دهد، گاه به دلیل سوختن مایعات قابل اشتعال و... . حال باید توجه داشت که هنگام وقوع هر کدام از انواع آتش سوزی، کپسول آتش نشانی متناسب با آن استفاده شود. شش نوع اصلی کپسول‌های آتش نشانی شامل کپسول آتش نشانی حاوی آب، کپسول حاوی فوم، کپسول حاوی کربن دی اکسید، کپسول حاوی پودر، کپسول حاوی بخار آب و کپسول حاوی مواد شیمیایی خیس است. توضیح و کاربرد هر کدام از آن‌ها به شرح زیر است:

  • کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید: کپسول آتش نشانی حاوی کربن دی اکسید یکی از رایج‌ترین کپسول‌های خاموش کننده آتش است. این کپسول بیشتر اوقات در منازل و اماکن سربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که گاز مورد استفاده درون این کپسول، گازی غیر سمی است، در صورت استفاده در آشپزخانه و مجاورت با مواد غذایی، آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند. ویژگی اطفاء کننده این کپسول، غالب بودن گاز کربن دی اکسید بر اکسیژن است. از این طریق، این گاز جلوی تبادل اکسیژن ماده سوختنی با محیط را می‌گیرد و سبب خاموش شدن آن می‌شود. موارد کاربرد این کپسول، مربوط به آتش‌سوزی‌های کلاس B یعنی آتش سوزی مایعات قابل اشتعال، آتش سوزی کلاس D یعنی آتش سوزی فلزاتی همچون آلومینیوم و آتش سوزی کلاس E که منشأ جرقه الکتریکی دارند، می‌باشد.
  • کپسول آتش نشانی فوم: این کپسول به نسبت سایر کپسول‌ها محدودیت کاربردی بیشتری دارد. بیشترین موارد استفاده این کپسول هنگام آتش سوزی‌های کلاس A و کلاس B می‌باشد.
  • کپسول آتش نشانی حاوی پودر: می‌توان گفت این کپسول رایج‌ترین کپسول در دنیا است. این کپسول که کپسول آتش نشانی پودر و گاز نامیده می‌شود، به عنوان کپسول abc معروف است؛ به این دلیل که در هر سه نوع آتش کلاس A، کلاس B و کلاس C قابل استفاده است. در صورتی که حریق مساحت زیادی را درگیر کرده باشد، این خاموش کننده می‌تواند کاربردی باشد. اما باید دقت کرد که زمانی که انواع روغن‌های خوراکی آتش گرفته باشند، به هیچ وجه از این نوع کپسول آتش نشانی استفاده نشود.
  • کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس: درون این کپسول اطفاء حریق با مواد شیمیایی‌ای نظیر پتاسیم بی کربنات پر شده، که هنگامی دمای آن بالا می‌رود به کربن دی اکسید تبدیل می‌شود. عمده استفاده این کپسول به آتش سوزی کلاس A و کلاس F – آتش سوزی‌هایی که منشأ آن‌ها چربی و روغن‌های خوراکی است – محدود می‌گردد.

طبقه بندی انواع کپسول‌ آتش نشانی  

طبقه بندی انواع کپسول‌ آتش نشانی حاوی آب

 انواع کپسول آت نشانی حاوی اب به شکل زیر طبقه بندی می شوند:

  • کپسول آتش نشانی حاوی آب: یکی از آسان‌ترین روش‌های اطفاء حریق استفاده از این نوع کپسول است. این نوع از کپسول‌های آتش نشانی عموما آب را به صورت اسپری پخش می‌کنند. این کپسول‌ها برای آتش سوزی کلاس A کاربرد دارند؛ یعنی آتش سوزی‌هایی که منشأ مواد سوختنی آن‌ها، چوب، کاغذ، پارچه و موادی از این قبیل است. این نکته قابل ذکر است که هنگام آتش سوزی با منشأ لوازم برقی و مایعات قابل اشتعال، به هیچ عنوان نباید از این نوع کپسول استفاده کرد.شما عزیزان میتوانید برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی به سایت آتش پاد پارسیان مراجعه نمایید.
  • کپسول آتش نشانی حاوی بخار آب: در کپسول‌های بخار آب، اندازه قطرات به مراتب ریزتر از کپسول اسپری آب است. داشتن این ویژگی از آن جهت آن را متمایز می‌کند که گرما سریع‌تر جذب قطرات از می‌شود و عمل اطفاء حریق را سرعت می‌بخشد. برخلاف کپسول‌های اسپری آب که تنها در آتش سوزی کلاس A به کار می‌روند، این کپسول به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌تواند طیف گسترده‌تری که شامل آتش سوزی‌های کلاس A، کلاس B، کلاس C و کلاس E می‌شود را در برگیرد. کپسول آتش نشانی پیشرام از بهترین کپسول های آتش نشانی موجود در بازار می باشد که با توجه به کیفیت و قیمت آن بسیار کاربردی و مورد استقبال می باشند، شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره کپسول آتش نشانی پیشرام با کارشناسان مجرب آتش پاد تماس برقرار نمایید.

طبقه بندی انواع کپسول‌ آتش نشانی حاوی آب  

دسته بندی‌ای که ارائه شد، دسته بندی‌ای کلی بود. انواع دیگری از خاموش کننده‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند به عنوان زیر مجموعه هر کدام از این طبقه‌ها یا به عنوان طبقه‌های فرعی قرار بگیرند. یکی از کپسول‌هایی که طی سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده، کپسول بیوورسال است که دوستدار محیط زیست بوده و در بسیاری موارد می‎‌تواند کاربردی واقع شود. لزوم دانستن این اطلاعات، آن است که هنگامی که حادثه آتش سوزی‌ای رخ می‌دهد، می‌توان با علم کافی با آتش مواجه شد و به درستی اثر آن را خنثی کرد چه بسا دانستن این اطلاعات بتواند جلوی بسیاری از ضررهای مالی و جانی را برای ما بگیرد.امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.