انواع کلاس کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی بر اساس موادی که درون آن هاست، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. ماده‌ای که درون کپسول‌ها جا می‌گیرد، خودش بر طبق نوع ماده سوختنی انتخاب می‌شود به این معنا که هر ماده سوختنی به یک نوع مشخصی از مواد نیاز دارد تا از واکنش سوختن خارج شود. این تقسیم بندی‌ها به صورت یک استاندارد در آمده و هنگام به کار بردن کپسول آتش نشانی به آن‌ها توجه می‌شود. اهمیت این طبقه بندی از آن جهت بسیار بالا است که اگر در مواجهه با حادثه آتش سوزی باشیم، عدم توجه به نوع حریق و کپسول آتش نشانی متناسب با آن، اثر مخرب آتش سوزی را ممکن است دو چندان کند. در مقاله حاضر از سایت آتش پاد پارسیان اطلاعات مفید و جامعی را در این زمینه به شما ارائه می‌کنیم. شما عزیزان می توانید برای خرید کپسول آتش نشانی در انواع گوناگون به آتش پاد پارسیان مراجعه کنید.

کلاس کپسول های آتش نشانی

انواع کلاس آتش و حریق

آتش سوزی‌ها با توجه به منشا مواد سوختنی‌شان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. طبق استانداردهایی، این دسته بندی به صورت حروف انگلیسی A, B, C, D, E, F شناخته می‌شوند: 

  • کلاس A: این دسته به آتش سوزی‌ای اطلاق می‌شود که در پی سوختن مواد جامد مانند کاغذ، چوب، پارچه و... به وجود می‌آید. این نوع از آتش سوزی، معمول‌ترین آتش سوزی است که روزانه ممکن است در بسیاری جاها اتفاق بیفتد. آتش سوزی‌های کلاس A بیشتر اوقات در انبارهای کاغذ و چاپخانه‌های قدیمی، دفتر روزنامه، انبارهای چوب‌بری و جاهایی از این قبیل اتفاق می‌افتند.
  • کلاس B: به آتش سوزی‌هایی که طی سوختن مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین، پارافين، نفت، روغن غیر خوراکی و... به وجود می‌آیند، آتش کلاس B گفته می‌شود. آتش سوزی‌های کلاس B عموما در پمپ بنزین‌ها، پالایشگاه‌های نفت و آزمایشگاه‌هایی که با مایعات قابل اشتعال سر و کار دارند، صورت می‌گیرند.
  • کلاس C: به آن دسته از آتش سوزی‌هایی گفته می‌شود که در پی سوختن گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، متان، پروپان به وقوع می‌پیوندند. آتش سوزی‌های کلاس C اغلب اوقات در اماکنی نظیر جایگاه‌های گاز CNG یا LPG، مراکزی که کپسول‌های گازی پر می‌کنند، و شرکت‌هایی که با گازهای قابل اشتعال درگیر اند، رخ می‌دهند
  • کلاس D: آتش سوزی‌هایی در این طبقه جای می‌گیرند که بر اثر سوختن فلزاتی همچون لیتیم، منیزیم و آلومینیوم شکل گرفته باشند. بیشترین آتش سوزی‌های کلاس D در کارخانجات تولید باتری، انبارهای نگهداری لوازم آلومینیومی و فروشگاه‌هایی که لوازم خانگی می‌فروشند، اتفاق می‌افتند.
  • کلاس E: یکی از انواع بسیار رایج آتش سوزی، آتش سوزی ناشی از تجهیزات لوازم الکترونیکی است. این نوع آتش، که به آن آتش کلاس E گفته می‌شود، در پی جرقه‌هایی که توسط تجهیزات برقی ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد. در مراکز تولید تجهیزات الکترونیکی، فروشگاه‌ها و پاساژهای فروش موبایل و لپتاپ و ساختمان‌هایی که در آن‌ها لوازم الکترونیکی نگهداری می‌شود، این گونه از آتش سوزی زیاد اتفاق می‌افتد.
  • کلاس F: دسته آخر نیز به آن دسته از آتش سوزی‌هایی اطلاق می‌شود که به دلیل سوختن چربی‌ها و روغن‌های خوراکی ایجاد می‌شوند. اکثر موارد آتش سوزی کلاس F، مربوط به کارخانجات تولید روغن خوراکی و آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی است.

انواع کلاس آتش و حریق  

کلاس کپسول آتش نشانی

با توجه به دسته بندی‌ای که برای حریق صورت گرفت، در هنگام مقابله هر کدام از انواع حریق، می‌بایست کپسول آتش نشانی متناسب با آن را به کار برد. عدم داشتن آگاهی کافی در این مورد و استفاده نادرست و نابجا از کپسول آتش نشانی، گاهی حتی نتیجه عکس می‌دهد و مسئله را از یک آتش سوزی ساده به فاجعه‌ای جبران نشدنی تبدیل می‌کند. در ادامه آموزش انواع کپسول‌ آتش نشانی‌ که در خور هر کدام از انواع آتش است، برایتان آورده‌ایم:

  • مواجهه با حریق کلاس A: هنگام مواجهه با این نوع حريق، می‌توان از کپسول آتش نشانی آب، اسپری فوم، پودر ABC و کپسول حاوی مواد شیمیایی خیس استفاده کرد.
  • مواجهه با حریق کلاس B: برای اطفاء حریق کلاس B، بهترین کار استفاده از کپسول آتش نشانی فوم، پودر ABC و کپسول کربن دی اکسید است.
  • مواجهه با حریق کلاس C: برای خاموش کردن‌ چنین آتشی، تنها می‌بایست کپسول حاوی پودر ABC را به کار برد.
  • مواجهه با حریق کلاس D: کپسول‌های حاوی پودر ABC و کربن دی اکسید مناسب خاموش کردن حریق کلاس D هستند.
  • مواجهه با حریق کلاس E: برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از تجهیزات لوازم الکتریکی، باید از کپسول‌های بیوورسال، هالوژنه، کپسول کربن دی اکسید و پودر ABC استفاده کرد. بهترین عملکرد هنگام مواجهه با چنین آتشی این است که ابتدا جریان برق را به نحوی از آتش سوزی جدا کنیم. در این صورت، آتش سوزی به فاز دیگری وارد می‌شود و مهار کردن‌ آن به مراتب آسان‌تر است.
  • مواجهه با حریق کلاس F: در حین مقابله با چنین آتشی، کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس بهترین گزینه‌ای است که می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

کلاس کپسول آتش نشانی  

جهت دفع چنین حوادثی، لازم است که با آگاهی و شناخت پیش برویم چرا که در این صورت می‌توانیم به بهترین نحو ممکن صدمات حادثه را به حداقل برسانیم و از ایجاد خسارات جانی و مالی جلوگیری کنیم. آتش سوزی می‌تواند خسارات بسیاری به بار بیاورد. با دانستن چنین نکات بسیار ساده‌ای، می‌توانیم از وارد شدن خسارات سنگین و جبران نشدنی دوری کنیم. کپسول آتش نشانی پیشرام یکی از محصولات با کیفیت ارائه شده توسط آتش پاد پارسیان می باشد که با قیمتی مناسب عرضه شده است.امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.