آموزش انواع کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی موجود در بازار از انواع مختلفی برخوردار اند هر کدام آن‌ها در موقعیت مخصوص به خودشان به کار می‌آیند و دانستن کاربرد هر کدام، برای اطفاء حریق به طور کامل و صحیح، الزامی است. در این مقاله از آتش پاد پارسیان سعی بر این داریم تا توضیحاتی کامل و کاربردی، درباره انواع کپسول آتش نشانی خدمتتان ارائه ‌دهیم. انواع کپسول‌های آتش نشانی عموما به شکل زیر دسته بندی می‌شوند:

در ادامه هر کدام را مفصل توضیح خواهیم داد. شما عزیزان می توانید برای مشاهده لیست قیمت انواع کپسول آتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام به آتش پاد پارسیان مراجعه کنید.

آموزش کپسول های آتش نشانی

آموزش کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید

این کپسول یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین کپسول‌ها برای استفاده در منزل و مکان‌های سر بسته است به خصوص هنگامی که آتش سوزی ناشی از برق یا مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین و الکل باشد، این کپسول می‌تواند بسیار مفید واقع شود. گاز کربن دی اکسید، گازی غیر سمی و غیر محرک است و بر اکسیژن غالب است. این ویژگی‌ها سبب می‌شوند تا کپسول کربن دی اکسید هم هنگام استفاده از خانه سلامت مواد غذایی را به خاطر نیاندازد، و هم اینکه با غلبه کردن بر اکسیژن، جلوی رسیدن آن را به آتش گرفته و در نتیجه آتش را خاموش کند.

آموزش کپسول آتش نشانی هالوژنه

این نوع از کپسول‌های اطفاء حریق با گازی پر شده اند که واکنش‌های شیمیایی‌ای که هنگام آتش سوزی رخ می‌دهند را قطع می‌کند و به آتش سوزی خاتمه می‌دهد. از آنجایی که پس از استفاده از این کپسول هیچ گونه پسماندی به جا نمی‌ماند، و همچنین گاز درون آن رسانای جریان الکتریسیته نیست، آن را به منظور اطفاء حریق در اتاق‌هایی که مجهز به تجهیزات الکتریکی و برقی هستند، به کار می‌برند.

آموزش کپسول آتش نشانی هالوژنه  

آموزش کپسول آتش نشانی آب و گاز

برای خاموش کردن آتش سوزی مبلمان و چوب، عموما از این کپسول‌ها استفاده می‌شود. اما باید توجه داشت که حین آتش سوزی لوازم برقی و یا روغن‌های در حال سوختن و در کل مایعات قابل اشتعال به هیچ عنوان از این خاموش کننده استفاده نشود. به زبانی دیگر این کپسول برای آتش سوزی‌های کلاس A کاربرد دارد.

آموزش کپسول آتش نشانی فوم

طيف کاربردی این کپسول نسبت به سایر کپسول‌های آتش نشانی کمتر می‌باشد. کپسول‌های فومی را بیشتر برای اطفاء حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال استفاده می‌کنند و می‌توان گفت برای این نوع آتش سوزی، کپسول فومی بهترین گزینه می‌باشد. این کپسول هم همانند کپسول‌های آبی، رسانای جریان برق است و استفاده از آن‌ها برای آتش سوزی‌هایی با منشا الکتریکی توصیه نمی‌شود.

آموزش کپسول آتش نشانی فوم  

آموزش کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس

کپسول‌های آتش نشانی مواد شیمیایی خیس حاوی مواد شیمیایی‌ای هستند نظیر پتاسیم بی کربنات، که در دماهای بالا به کربن دی اکسید تبدیل می‌شوند. کاربرد این کپسول هنگام آتش سوزی مواد چرمی یا روغن‌های خوراکی است. نکته قابل ذکر راجع به این کپسول این است که نباید موقعی که آتش سوزی، ناشی از لوازم الکتریکی یا گازهای قابل اشتعال است، از آن استفاده کرد؛ چرا که نه تنها به اطفاء حریق کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است شرایط را سخت‌تر و زیان‌بارتر کند.

آموزش کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز رایج‌ترین کپسول آتش نشانی در دنیا است. به دلیل آن که از این کپسول می‌توان در سه شرایط آتش سوزی نوع A، نوع B، و نوع C استفاده کرد، به کپسول آتش نشانی ABC نیز معروف است. زمانی که مساحت زیادی از منزل شما درگیر آتش سوزی است، کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورند. موارد استفاده از این کپسول شامل آتش سوزی‌های برقی، گازهای قابل اشتعال و مایعات قابل اشتعال است. باز هم این نکته قابل ذکر است که اگر منشا آتش سوزی روغن‌های خوراکی باشند، به هیچ وجه نباید از این خاموش کننده‌ها استفاده کرد. محل نصب کپسول آتش نشانی در آپارتمان و منزل از نکات مهمی است که باید به آن دقت نمایید.

آموزش کپسول آتش نشانی پودر و گاز  

آموزش کپسول آتش نشانی بیوورسال

از کپسول‌های خاموش کننده بیوورسال می‌توان حین آتش سوزی انواع جامدات و مایعات قابل اشتعال، نظیر پارچه، چوب، پلاستیک، انواع روغن ها، گازوئیل و تینر استفاده کرد. این کپسول لایه‌ای از فوم را روی آتش ایجاد می‌کند که سبب خفه شدن آتش می‌شود و جلوی تبادل اکسیژن را با مواد سوختی می‌گیرد. این کپسول غیر سمی است، شعله آن برگشت نمی‌خورد، مواد درون آن خاصیت خورندگی ندارند. موقعی که آتش سوزی در مقیاس بالا صورت گرفته است، استفاده از این کپسول بسیار کاربردی است. در کنار همه این ویژگی‌ها، آنچه که این کپسول را طی سال‌های اخیر پرطرفدار کرده، ساختار آن است که کاملا دوستدار محیط زیست است.

با توجه به نکاتی که گفته شد، انتخاب خاموش کننده مناسب هنگام آتش سوزی باید با آگاهی کامل صورت بگیرد تا اطفاء حریق کامل انجام شود. در صورتی که سهل انگارانه دست به کاری بزنیم و از خاموش کننده‌ نامناسب در آن موقعیت استفاده کنیم، ممکن است نتیجه عکس بگیریم و شرایط را حتی از آنچه که هست نیز سخت‌تر کنیم. امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.