جدول انواع کپسول آتش نشانی

گرچه همواره پیشگیری کردن از وقوع حوادث توصیه می‌شود، گاهی اوقات ناگزیر مجبوریم به مقابله با آن‌ها بپردازیم. بر اساس سهل‌انگاری، اختلالات فنی و بسیاری علل دیگر، حوادث آتش سوزی ممکن است رخ بدهند. در چنین شرایطی تنها با داشتن شناخت نسبت به انواع آتش و خاموش کننده مناسب می‌توان حریق را به نحو صحیح اطفاء کرد و شدت نتایج زیان‌بار آن را کاهش داد. یکی از بهترین خاموش کننده‌ها برای استفاده در منزل، کپسول آتش نشانی است. استفاده از این کپسول‎‌ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و تنها با داشتن شناخت کلی از انواع آن‌ها و دانستن اینکه هر کدام از آن‌ها چه هنگامی به کار می‌آیند، می‌توان حریق را به نحو صحیح اطفاء نمود. در این مقاله از آتش پاد پارسیان با رسم جدولی، شما را با انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربردهایشان آشنا خواهیم کرد.

جدول کپسول آتش نشانی

جدول کپسول های آتش نشانی

همانطور که می‌دانیم، هر کپسول آتش نشانی به منظور خاموش کردن نوع خاصی از آتش تعبیه شده است. منظور از نوع خاص آتش این است که هر آتش سوزی‌ای که صورت می‌گیرد، منشأ آن می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. از این جهت خاموش کننده‌ای که برای اطفاء آن استفاده می‌شود نیز باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند آن نوع آتش را خاموش کند. در ادامه می توانید طبقه بندی کپسول های آتش نشانی را مشاهده کنید.

نوع کپسولکلاس Aکلاس B کلاس Cکلاس D کلاس Eکلاس Fتوضیحات
چوب، کاغذ، پارچهمایعات قابل اشتعالگازهای قابل اشتعالفلزات در حال سوختنتجهیزات الکتریکیچربی‌ها، روغن خوراکی
آب بله خیر خیر خیر خیر خیر برای تجهیزات الکتریکی یا مایعات قابل اشتعال استفاده نشود.
فوم بله بله خیر خیر خیر خیر برای تجهیزات الکتریکی به کار نرود.
کربن دی اکسید خیر بله خیر خیر بله خیر برای انواع ولتاژها مناسب می‌باشد.
پودرABC بله بله بله بله بله خیر تا 1000 ولتاژ قابل استفاده است.
مواد شیمیایی خیس بله خیر خیر خیر خیر بله برای استفاده در دماهای خیلی بالا.

 

در جدول بالا، نکات به طور مختصر و خلاصه آورده شد. حال با باز کردن برخی جزییات، ویژگی‌های هر کدام از انواع کپسول‌های آتش نشانی را برایتان شرح می‌دهیم. شما عزیزان می توانید لیست قیمت انواع کپسول آتش نشانی را در سایت فروشگاه تجهیزات آتش نشانی آتش پاد مشاهده کنید.

جدول کپسول های آتش نشانی

توضیح جدول کپسول‌های آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی از لحاظ کاربرد و مواد درونشان با هم تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها هنگام اطفاء حریق سبب می‌شوند تا هر کدامشان بتوانند نوع خاصی از آتش را خاموش کنند. گرچه خیلی اوقات چند نوع کپسول می‌توانند برای اطفاء یک نوع آتش به کار گرفته شوند. در چنین شرایطی استفاده از هر کدام از خاموش کننده‌ها که در دسترس است، توصیه می‌شود:

  • کپسول آتش نشانی آب: کپسول آتش نشانی حاوی آب، قطرات آب را به صورت اسپری پخش می‌کند. کاربرد این کپسول تنها در مواردی است که ماده سوختنی کاغذ، چوب، پارچه و مواردی از این قبیل باشد. رنگ این کپسول قرمز است و نکته قابل توجه در رابطه با آن، این است که به هیچ عنوان نباید در مواقعی که منشأ آتش سوزی جرقه‌های الکتریکی یا مایعات قابل اشتعال است، از آن استفاده کرد.
  • کپسول آتش نشانی حاوی فوم: موارد استفاده این کپسول به نسبت سایر کپسول‌ها محدود است. عمده استفاده از این کپسول هنگامی است که مایعات قابل اشتعال منشأ سوختی آتش باشند. و از آنجایی که درون این کپسول با موادی بر پایه آب پر شده است، برای آتش سوزی‌های کلاس A نیز می‌توان از آن استفاده کرد. رنگ این کپسول، لیمویی یا کرم است. قیمت کپسول آتش نشانی فوم را از کارشناسان آتش پاد جویا شوید.
  • کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید: در این کپسول گاز کربن دی اکسید تعبیه شده است. گاز کربن دی اکسید با جایگزینی خود به جای اکسیژن در واکنش شیمیایی سوختن، آتش را خاموش می‌کند. رنگ کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید مشکی است. این کپسول برای آتش سوزی‌های الکتریکی و مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین و رنگ، کاربرد دارد. از این کپسول در اتاق‌های سرور و جاهایی که تجهیزات الکتریکی نگهداری می‎‌شوند، استفاده فراوانی می‌شود.
  • کپسول آتش نشانی abc: این کپسول، رایج‌ترین کپسول در دنیا است. از آنجایی که موارد استفاده آن نسبتا زیاد است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این کپسول را در منازل خود داشته باشند. اما با این حال استفاده آن‌ها در فضاهای سربسته خیلی توصیه نمی‌شود؛ چرا که پودری که به جا می‌ماند به راحتی می‌تواند وارد دستگاه تنفسی فرد شود و همچنین تمیز کردن پسماند آن بر روی اشیاء دشواری‌های بسیاری دارد. رنگ این کپسول آتش نشانی، آبی است.
  • کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس: درون این خاموش کننده‌ها با موادی پر شده که در دماهای بالا به کربن دی اکسید تبدیل می‌شوند. رنگ این کپسول، زرد است و برای اطفاء حریق ناشی از چربی و روغن‌های خوراکی بسیار کاربردی است.

توضیح جدول کپسول‌های آتش نشانی  

امیدواریم این مطالب از آتش پاد پارسیان برایتان مفید بوده باشد و با به خاطر سپردن این اطلاعات، بتوانید به راحتی در برابر حوادث احتمالی این چنینی، بایستید. کپسول آتش نشانی پیشرام از بهترین کپسول های آتش نشانی موجود در بازار می باشد که با توجه به کیفیت و قیمت آن بسیار کاربردی و مورد استقبال می باشند، شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره کپسول آتش نشانی پیشرام با کارشناسان مجرب آتش پاد تماس برقرار نمایید.امیدواریم این مقاله مفید واثع شده باشد. آتش پاد ارائه دهنده انواع کپسول اتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی پیشرام و کپسول آتش نشانی کیهان می باشد.