انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

کپسول آتش نشانی ابزاری حیاطی برای مهار آتش هستند که در بسیاری از مکان های عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها برای مهار آتش سوزی های کوچک مناسب بوده و قادر به اطفاء آتش سوزی هایی با دامنه وسیع نیستند. این کپسول ها به دو دسته کپسول عمل کننده طبق کاتریج و کپسول های با مخزن تحت فشار دسته بندی می شوند. انواع کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

وزن کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای وزن های مختلفی هستند که کمترین آن 1 کیلوگرم و بیشترین آن 50 کیلوگرم می باشند. کپسول های سبک وزن به راحتی جابجا شده و بیشتر درون خودرو و منزل به کار می روند. اما نمونه های 50 کیلوگرمی را باید با چرخ دستی حمل کرد و بیشتر در کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بخواهیم استاندارد وزن کپسول آتش نشانی را بررسی کنیم رایج ترین آنها به شرح زیر می باشند: 

  • کپسول ها دستی: این کپسول ها شامل کپسول های پودری و گازی می شوند. به طوری که استاندارد وزن کپسول آتش نشانی در نمونه های پودری بین 0.5 کیلوگرم الی 14 کیلوگرم و استاندارد وزنی نمونه های گازی بین 1 الی 12 کیلوگرم می باشد.
  • کپسول های ثابت و چرخ دار: این کپسول ها تنها در وزن های 12 الی 14 کیلوگرمی تولید و عرضه می شوند. این کپسول ها به اصطلاح صنعتی بوده و اغلب در مکان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

وزن کپسول آتش نشانی  

وزن چه تاثیری روی کپسول آتش نشانی می گذارد

یکی از سوالاتی که همواره مطرح می شود این است که وزن کپسول آتش نشانی چه تاثیری روی این تجهیز می گذارد. در واقع در سرعت تخلیه کپسول ها چند مولفه وجود دارد که وزن یکی از مولفه های اساسی آن است. مولفه های تاثیرگذار در سرعت تخلیه کپسول عبارتند از:

  • فشار کاری
  • وزن
  • قدرت پرتاپ
  • نوع ماده خاموش کننده

وزن یکی از مولفه های تاثیرگذار بر سرعت تخلیه کپسول است ممکن است تا 1 الی 3 دقیقه نیز طول بکشد. هر چه مدت زمان تخلیه بیشتر باشد، ابعاد و وزن کپسول آتش نشانی نیز بیشتر خواهد بود. کپسول آتش نشانی دژ یک کیلوگرمی یکی از کپسول های پر کاربرد تولید شده برند معتبر و خوشنام دژ می باشد که شما عزیزان می توانید برای تهیه و اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی دژ یک کیلوگرمی و شش کیلوگرمی با کارشناسان مجموعه آتش پاد پارسیان ارتباط برقرار نمایید.

مشخصات وزنی خاموش کننده های پودر و گاز
ظرفیت 50 کیلوگرمی 25 کیلوگرمی 12 کیلوگرمی 6 کیلوگرمی 4 کیلوگرمی 3 کیلوگرمی 2 کیلوگرمی 1 کیلوگرمی
وزن سیلندر خالی 21.5 کیلوگرم 16 کیلوگرم 4.3 کیلوگرم 3 کیلوگرم 1.7 کیلوگرم 1.5 کیلوگرم 1.5 کیلوگرم 620 گرم
مشخصات وزنی خاموش کننده های آب و گاز
ظرفیت   50 لیتری  25  لیتری  10 لیتری 6 لیتری     
وزن سیلندر خالی  21.5 کیلوگرم  16 کیلوگرم  4.3 کیلوگرم      3 کیلوگرم
مشخصات وزنی خاموش کننده های دی اکسید کربن
ظرفیت   30 کیلوگرمی  12 کیلوگرمی  10 کیلوگرمی  6 کیلوگرمی  4 کیلوگرمی  3 کیلوگرمی 2 کیلوگرمی  
وزن سیلندر خالی 40 کیلوگرم  19 کیلوگرم 17.5کیلوگرم  12.5کیلوگرم  8.5 کیلوگرم  7.5 کیلوگرم  6.5 کیلوگرم  

 

توجه داشته باشید ممکن است این اطلاعات برای کپسول های برندهای گوناگون کمی متفاوت باشد.

نصب و نگهداری کپسول آتش نشانی بر اساس وزن

قبل از نصب کپسول باید وزن آن را بسنجیم. برای این کار باید کاتریج دستگاه را به آرامی جدا کرده و سپس آن را وزن کنیم. اگر وزن کپسول آتش نشانی 10 درصد کمتر شده باشد باید کپسول را شارژ کنیم. پس از بررسی وزن کپسول آتش نشانی باید آنها را متناسب با وزنشان در ارتفاع 1 الی 1.5 متری از سطح زمین نصب کنیم. دلیل این امر هم آن است که افراد با هر قدی بتوانند کپسول ها را مورد استفاده قرار دهند. بهتر است کپسول آتش نشانی کمتر از 18 الی 40 کیلوگرمی در ارتفاع 1 متر و کپسول های بیشتر از 18 الی 40 کیلوگرمی در ارتفاع 1.5 متری از سطح زمین نصب شوند. گفتنی است که سر کپسول باید رو به هوا باشد.