دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی

امروزه نیاز به استفاده از تجهیزات اطفا حریق برای هر شخصی وجود دارد و او باید در استفاده از آن و در فنون اساسی اطفا حریق آموزش ببیند. همچنین ضروری است که از نوع خاموش کننده مناسب برای آتش سوزی، استفاده شود. کپسول آتش نشانی، یک وسیله برای حفاظت از آتش فعال (جلوگیری از بزرگ شدن آن)، خاموش کردن و یا کنترل آتش سوزی های کوچک است. این وسیله برای استفاده در آتش سوزی خارج از کنترل، مانند آتش سوزی که به سقف رسیده است، کاربر را به خطر می اندازد (به عنوان مثال، عدم راه فرار، دود، خطر انفجار و غیره). در اینگونه موارد نیاز به تخصص نیروهای آتش نشانی می باشد. به طور معمول، كپسول آتش نشانی متشكل از یك مخزن تحت فشار استوانه ای حاوی یك عامل است كه می تواند برای خاموش كردن آتش تخلیه شود. کپسول های آتش نشانی ساخته شده با مخازن تحت فشار غیر استوانه ای نیز وجود دارند اما کمتر رایج هستند. به طور کلی شاید وجود یک کپسول آتش نشانی بهترین راه رهایی از آتش های کوچک احتمالی در منزل شما باشد. شما عزیزان می توانید برای تهیه و اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی دژ، پیشرو، روناک و سایر برندهای معتبر ارائه شده توسط آتش پاد پارسیان با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم

با استفاده از نوع خاموش کننده صحیح برای آتش سوزی، از تکنیک چهار مرحله ای استفاده از کپسول آتش نشانی استفاده کنید:

  • در فاصله دو متری از آتش قرار بگیرید.
  • قسمت پایینی آتش را نشانه بگیرید. ضامن را بکشید، این باعث شکستن مهر و موم کپسول می شود.
  • اهرم را فشار دهید تا ماده خاموش کننده آزاد شود.
  • نازل یا شلنگ کپسول را به صورت جارویی به راست و چپ حرکت دهید و ریشه آتش را نشانه بگیرید.

چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم

نکات مهم در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی

هنگام خاموش کردن آتش سعی شود درها و پنجره ها بسته باشد تا عمل خاموش کردن آتش سریعتر و آسانتر صورت گیرد. افراد را از محل تخلیه کنید و کپسول های آتش نشانی را در مکان های در دسترس قرار دهید تا در مواقع آتش راحت تر به آنها دسترسی یابید. کپسول ها معمولا سالی یک بار به شارژ احتیاج دارند؛ شارژ آنها را فراموش نکنید.
توصیه می شود که حداقل یک کپسول آتش نشانی در هر طبقه از خانه داشته باشید. اولین مکان باید آشپزخانه باشد. بیش از نیمی از آتش سوزی های آپارتمان ها و منازل در آشپزخانه ها آغاز می شود. اگر یک کپسول آتش نشانی به راحتی در دسترس باشد، بیشتر آتش های خطرناک را می توان به سرعت مهار کرد. خاموش کننده را در نزدیکی اجاق گاز یا شومینه قرار ندهید. آن را نزدیک ورودی آشپزخانه نگه دارید. شما باید آنها را از مناطق خطرناک دور نگه دارید و در عین حال به راحتی در دسترس باشند.
در هنگام آتش سوزی جامدات اولویت با کپسول آتش نشانی پودر و گاز می باشد. كپسول آتش نشانی آب و گاز یا  کپسول آتش نشانی فوم به رنگ آبی می باشند که از آنها نیز در اولویت های بعدی استفاده می شود. کپسول های سبز رنگ نیز حاوی مایع و فوم با پایه گیاهی هستند که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست از آنها استفاده می کنند.