نحوه شارژ کپسول آتش نشانی

از آن جایی که کپسول های آتش نشانی جزو مهمترین ابزارهای اطفاء حریق محسوب می شوند، باید هر چند وقت یکبار مورد بازبینی قرار بگیرند. دلیل این امر هم این است که کپسول ها در طول زمان مواد درونی خود را به دلایل مختلف از دست می دهند. مثلا اگر مواد تشکیل دهند کپسول آتش نشانی آب باشد به خاطر تبخیر ممکن بخشی از آن را از دست بدهد. برای شارژ کپسول های آتش نشانی می توان به مراکز شارژ کپسول آتش نشانی رفت و یا اگر خودتان تخصصی در این زمینه دارید به تنهایی این کار را انجام دهید. فرایند شارژ کردن کپسول های آتش نشانی بسیار ساده است و تنها شامل چند مرحله می شود.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

مرحله نخست شارژ کپسول: در این مرحله باید نوع ماده خاموش کننده خود را تعیین کنید. مثلا کپسول های کلاس A حاوی آب بوده و با آب پر می شوند. این در حالی است که این مورد برای سایر کلاس های آتش نشانی صدق نمی کند. یعنی باید با توجه به کلاس کپسول های آتش نشانی اقدام به شارژ آن کرد:

  • تخلیه کپسول: در این مرحله باید مواد باقی مانده درون کپسول را خالی کنیم. عمل تخلیه باعث می شود تا ناخالصی های درون کپسول همگی تخلیه شده و کپسول آمده فرایند شارژ شدن شود.
  • تمیز کردن کپسول: پس از تخلیه کپسول باید درون آن را تمیز کنیم. این کار باعث می شود تا آخرین ناخالصی ها نیز تخلیه شده و کپسول آماده شارژ شدن شود. همچنین اجزای بیرونی کپسول مانند سیلندر، اهرم، شیلنگ و ... نیز باید پاکسازی شوند. پس از تمیز کردن کپسول باید نازل اهرم و حلقه پلمپ را بررسی کرد تا مشکلی آن را تهدید نکند. در صورت پوسیده بودن قطعات کپسول باید بلافاصله آن ها را تعویض نمود. از آن جایی که ممکن است تا چند ماه یا حتی چند سال از کپسول ها استفاده نکرد، بهتر است هر چند وقت یکبار قطعات آن را بازبینی کرد.
  • عمل شارژ کردن کپسول آتش نشانی: پس از طی کردن فرایند فوق به آخرین مرحله یعنی شارژ کردن کپسول می رسیم. برای یان کار باید کپسول را به یک دستگاه فشار وصل کرد. این دستگاه ها قابل فروش بوده و شما می توانید آن ها را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. 

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی با استفاده از دستگاه شارژر

مواد کپسول آتش نشانی را باید درون دستگاه شارژر ریخت و سر کپسول را به آن وصل کرد. سپس دکمه پر کردن رافشار می دهیم. این کار دقیقا شبیه به پر کردن فندک است. همانگونه که سر فندک را باید به اسپری گاز وصل نمود، سر کپسول آتش نشانی را نیز باید به دستگاه شارژر وصل کرد.

فروشگاه های مختلفی اقدام به فروش دستگاه شارژر کپسول آتش نشانی می کنند که می توان آن ها را از طریق اینترنت جستجو کرد. باید توجه داشت که این فروشگاه ها استاندارد کافی را داشته باشند. متاسفانه برخی از فروشگاه ها با فروش دستگاه های غیر استاندارد قصد کلاهبرداری داشته و به همن خاطر سازمان آتش نشانی کشور برای این دستگاه های استانداردهایی را تعریف کرده است. فروشگاه اینترنتی آتش پاد یکی از مراکز معتبر فروش کپسول آتش نشانی می باشد که شما می توانید انواع کپسول و ملزومات آن را از این فروشگاه تهیه نمایید.