انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

بیمارستان یکی از حیاطی ترین مکان های هر شهر بوده و حفظ امنیت آن بر عهده تمامی ارگان های دولتی است. با توجه به درصد بالای احتمال آتش سوزی در بیمارستان ها که اخیرا در چندیدن نقطه از کشور نیز شاهد آن بوده‌ایم، لزوم استفاده از کپسول های آتش نشانی بیش از پیش ضروری شده است. گفتنی است که هر کدام از کپسول های آتش نشانی ظرفیت مخصوص به خود را داشته و تنها کلاس های مختلفی از آتش سوزی را مهار می کنند. در ادامه به تفصیل درباره استفاده درست از کپسول های آتش نشانی صحبت می کنیم.

معرفی کلاس های آتش سوزی در بیمارستان

کلاس های آتش سوزی به 5 دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول شامل مواد چوبی، کاغذ و غیره شده که امکان خاموش کردن آنها با آب وجود دارد.
  • دسته دوم شامل مایعات قابل استعمال نظیر بنزین و گازوئیل
  • دسته سوم شامل گازهای سوختنی نظیر متان
  • دسته چهارم شامل فلزات نظیر منیزیم، پتاسیم و غیره
  • دسته پنجم شامل قطعات الکترونیکی نظیر کامپیوتر، کابل برق و غیره

با توجه به این که در بیمارستان ها تنها احتمال آتش سوزی در کلاس های اول و پنجم وجود دارد، خیلی راحت با نصب کپسول آتش نشانی معمولی می توان جلوی حوادث احتمالی را گرفت. برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی برای استفاده در بخش های مختلف بیمارستانی می توانید از طریق سایت آتش پاد پارسیان اقدام نمایید.

معرفی کلاس های آتش سوزی در بیمارستان

کپسول های آتش نشانی در بیمارستان

حال با توجه به نوع کلاس آتش سوزی در بیمارستان ها می توان انواع کپسول های کاربردی را معرفی کرد:

  • کپسول آتش نشانی آبی: این کپسول مخصوص آتش سوزی در کلاس اول طراحی شده و آب را با فشار زیاد به بیرون هدایت می کند. بهتر است این کپسول ها را در فاصله های کوتاه از هم در تمامی طبقات بیمارستان نصب کرد.
  • کپسول آتش نشانی CO2: از این کپسول ها برای مهار آتش های کلاس اول و دوم استفاده می شود. این کپسول ها پس از مصرف هیچگونه ردی از خود بر جای نگذاشته و از نظر بهداشتی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارند. از این کپسول ها بیشتر در اتاق های سرور در بیمارستان استفاده می شوند.
  • کپسول آتش نشانی شیمیایی خشک: این کپسول به عنوان یک خاموش کننده چند منظوره شناخته می شود. چراکه قادر است انواع آتش ها را خاموش کرده و اثری از خود نیز بر جای نگذارد. این کپسول ها را باید همیشه مورد بررسی قرار داد تا زبانه آنها گیر نکرده باشد. این کار باید توسط پرسنل مجرب بیمارستان انجام شود. در غیر این صورت ممکن است خطر هر لحظه بیماران را تهدید کند.
  • کپسول آتش نشانی فوم: از کپسول های آتش نشانی فوم دار برای خاموش کردن آتش های کلاس اول و دوم استفاده می کنند. این کپسول ها بیشتر در آشپزخانه بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد آن نیز بدین صورت است که توده ای از مه یا غبار را به بیرون هدایت کرده و مانع از رسیدن اکسیژن به آتش می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده بهترین کپسول آتش نشانی برای بیمارستان نمونه های شیمیایی خشک و فوم دار است. چرا که هر دو چند منظوره بوده و قادر به خاموش کردن انواع کلاس های آتش هستند.