چرا کپسول co2 مانومتر ندارد

کپسول محفظه ای است که معمولا از جنس فلز مقاوم به خوردگی ساخته شده است. این محفظه دارای استحکام مناسب در برابر عوامل خارجی بوده و فشار ناشی از گاز درون خود را به خوبی تحمل می کند. درون این کپسول ها می توان انواع گازها از جمله اکسیژن و co2 را ذخیره کرد. بعضی از این کپسول ها با توجه به گاز موجود در آنها ویژگی های خاصی دارند برای مثال کپسول آتش نشانی CO2 که معمولا مانومتر ندارند و به منظور خاموش کردن شعله های آتش مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از آتش پاد پارسیان به صورت اجمالی به این مساله که چرا کپسول co2 بدون مانومتر (فشار سنج) موجود هستند، پرداخته می شود.

کپسول co2، کپسول بدون مانومتر

از جمله گازهای که امروزه برای خاموش کردن آتش در ساختمان های مسکونی و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد، گاز co2 می باشد که معمولا این گاز درون کپسول هایی با حجم های متفاوت در بازار موجود است. گاز co2 اگر بر روی شعله های آتش پاشیده شود باعث عدم رسیدن اکسیژن به آتش شده و به راحتی سبب خاموش شدن آتش می گردد. قابلیت مناسب این گاز سبب استفاده فراوان از این ماده شده است؛ به نحوی که در اکثر کارخانه ها و ساختمان ها دیده می شود.

کپسول co2، کپسول بدون مانومتر

چرا کپسول آتش نشانی co2، مانومتر ندارد

هدف اصلی استفاده از مانومتر برای کپسول ها، باخبر شدن از میزان گاز موجود در کپسول است، که براساس فشار گاز موجود عمل می کند و در صورتیکه فشار گاز بالا باشد نشان دهنده این است که کپسول میزان بیشتری از گاز در خود دارد و اگر فشار کمی داشته باشد باید کپسول را مجددا شارژ کنیم. به صورت کلی دلایل اینکه کپسول های co2 مانومتر ندارند، شامل موارد زیر می شوند:

  • در صورتیکه یک بار از این کپسول استفاده شود، باید مجددا شارژ شود و نمی توان برای بار دوم از آن استفاده کرد؛ زیرا امکان دارد مقدار کمی از گاز درون آن باقی مانده باشد و سبب ایجاد حادثه ای بزرگ گردد.
  • امکان دارد مانومتر مقداری را به اشتباه نشان دهد و سبب ایجاد مشکلات در صورت بروز آتش سوزی شود.
  • تلاش برای طراحی و ساخت ساده کپسول ها و حذف وسایل و تجهیزات غیرضروری
  • بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا کپسول مقدار کافی از گاز دارا می باشد، این است که آنرا وزن کرده و در صورتی که حدود 15 درصد از وزن کلی کپسول به همراه گاز، کاهش یافته باشد باید کپسول را مجددا شارژ کنیم.

براساس قوانین علاوه بر ساختمان ها باید در سایر مکان های دیگر و از جمله خودروها نیز از کپسول آتش نشانی استفاده کرد. یکی از متداول ترین کپسول ها را می توان co2 را نام برد که عملکرد مناسبی دارد. همانگونه که ذکر شد معمولا از مانومتر برای این کپسول استفاده نمی کنند و براساس قوانین بین المللی در هر بار استفاده از این نوع کپسول ها، باید مجددا شارژ گردند تا این اطمینان حاصل شود که کپسول به خوبی عمل می کند.