زمان تعویض کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی اولین راه دفاعی ما در مقابل آتش سوزی هستند. اگر احتمال وقوع حوادث آتش سوزی در محل کار و یا زندگی شما وجود دارد، باید از عملکرد صحیح و سلامت کپسول های آتش نشانی اطمینان حاصل کنید. نگهداری طولانی مدت کپسول های آتش نشانی در محل، موجب کاهش عملکرد مناسب آنها در موقعیت های حساس می شود.

عمر مفید کپسول های آتش نشانی چند سال است

شاید این نکته باعث تعجب شما شود، لیکن کپسول های آتش نشانی ابدی نیستند. در صورتیکه شارژ کپسول آتش نشانی تمام شود و یا فشار مواد داخل کپسول افت کند، آن کپسول دیگر "خوب" نخواهد بود. زمان دقیق ماندگاری یک کپسول آتش نشانی به تولیدکننده و قابلیت شارژ و یا یکبار مصرف بودن آن بستگی دارد. بر طبق استانداردهای کمیته ملی حریق (NFPA)، کپسول های شارژی باید هر 6 سال یکبار مجددا شارژ شوند، در حالیکه کپسول های یکبار مصرف هر 12 سال تعویض می شوند. برای تشخیص نوع کپسول آتش نشانی باید به سر کپسول نگاه کرد؛ کپسول های شارژی دارای نوعی سر آهنی به همراه دستگاه فشارسنج هستند که کلمات شارژ/ شارژ مجدد بر روی آن حک شده است، در حالیکه سر کپسول های یکبارمصرف پلاستیکی است و کلمات پر/خالی بر روی آن درج شده است.

عمر مفید کپسول های آتش نشانی چند سال است

نکات مهم در مورد زمان تعویض کپسول های آتش نشانی

بسیاری از کپسول های آتش نشانی تاریخ دقیقی برای نشان دادن زمان انقضا ندارند، زیرا ماندگاری یک کپسول آتش نشانی بر اساس نحوه نگهداری و مراقبت از آن تغییر می کند. با این حال، حتی نگهداری دقیق از این کپسول ها نمی تواند از زوال و خرابی آنها جلوگیری کند. از اینرو، باید از زمان تولید کپسول و همچنین توصیه تولید کننده در رابطه با زمان تعویض آن آگاهی داشته باشید.

در اغلب موارد، اگر یک کپسول آتش نشانی برای مدتی بیش از 15 سال در محل کار و یا منزل قرار داشته باشد، احتمال "منقضی شدن" کپسول بسیار بالاست و باید تعویض شود. با این حال، ممکن است از سن کپسول مطمئن نباشید؛ در اینصورت با مراجعه به برچسب موجود در پایین کپسول می توان از تاریخ تولید مطلع شد. اگر کپسول مورد نظر در 15 سال اخیر تولید شده است پس نیاز به تعویض آن نیست. علاوه بر این، آخرین زمان معاینه کپسول و میزان ساییدگی و ضربه های وارده به بدنه نیز می توانند از جمله عوامل تعیین کننده سلامت کپسول آتش نشانی شما باشند.

چه مالک باشید و چه مستاجر، برای آگاهی از زمان تعویض کپسول آتش نشانی می توانید به موارد زیر مراجعه کنید:

  • با تولیدکننده مشورت کنید. اغلب کپسول های آتش نشانی 5 تا 15 سال کار می کنند، اما شما می توانید با بررسی برچسب کپسول و یا مشاوره با تولیدکننده از زمان دقیق تعویض کپسول مطلع شوید.
  • دستگاه فشارسنج را به صورت ماهانه بررسی کنید. اگر مستاجر هستید، آگاهی از زمان خرید کپسول آتش نشانی تقریبا غیرممکن خواهد بود. بنابراین بهتر است دستگاه فشارسنج را بررسی کنید. اگر عقربه فشارسنج در منطقه سبز باشد، کپسول به درستی عمل خواهد کرد؛ درغیراین صورت زمان تعویض کپسول شما فرا رسیده است. اگر مدل کپسول شما قدیمی و فاقد فشارسنج است، آن را به دست متخصصان مربوطه بسپارید.
  • برچسب معاینه را بررسی کنید. تمامی کپسول های آتش نشانی باید دارای نوعی برچسب معاینه یا برچسب معلق باشند که لیست معاینات انجام شده را نشان می دهد. در صورت عدم وجود چنین برچسبی، کپسول آتش نشانی را فورا با کپسولی که تاریخچه آن مشخص است، تعویض کنید.
  • ساییدگی و پارگی های موجود در بدنه را بررسی کنید. شیلنگ یا نازل پاره/ ترک خورده، عدم وجود سنجاق قفل یا دسته شکسته/ لق از جمله نشانه هایی هستند که به ضرورت تعویض کپسول آتش نشانی اشاره می کنند.

به طور کلی، کپسول های آتش نشانی باید به صورت سالانه معاینه شوند. این معاینات معمولا توسط متخصص ایمنی آتش، فردی که ابزار و دانش مورد نیاز برای شناسایی تمامی معایب موجود در کپسول آتش نشانی را دارد، انجام می شوند. برای خرید و اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی می توانید به سایت آتش پاد پارسیان مراجعه نمایید.