از کدام گاز در کپسول آتش نشانی استفاده می شود

کپسول های آتش نشانی، بسته به نوع کاربرد، مواد شیمیایی مختلفی از جمله هوای خشک و گازها دارند. در نوع کپسول آتش نشانی فوم و آب و گاز از هوای خشک استفاده می شود.

عملکرد کپسول های آتش نشانی پر شده با گاز

خاموش کننده های دستی که معمولاً در فروشگاه ها برای استفاده در آشپزخانه یا گاراژ به فروش می رسند، با نیتروژن یا دی اکسید کربن (CO2) تحت فشار پر می شوند تا جریان پرفشاری خلاف جریان آتش ایجاد بشود. ماده فعال ممکن است پودری مانند بی کربنات پتاسیم (KHCO3)، آب مایع و یک فلوروکربن تبخیر کننده یا ماده سوق دهنده باشد. موثرترین و متداول ترین فلوروکربن مورد استفاده برای این کاربرد، بروموکلرودیفلوئورومتان (CF2ClBr) بوده که از آن به عنوان هالون 1211 نام برده می شود. با این حال طبق توافق بین المللی، تولید انواع هالون ها در سال 1994 متوقف شد، زیرا اتم های برم و کلر در این ماده شیمیایی بودند که با گذشت زمان به استراتوسفر مهاجرت می کنند و در یک چرخه کاتالیزوری نسبت به ازن واکنش می دهند. بروموتریفلورومتان (CF3Br یا هالون1301 ) نزدیک به گروه هالون 1211 است، اما دارای نقطه جوش بسیار پایین تر و سطح سمی است که برای جاهایی که از آبپاش نمی توان استفاده کرد، کاربرد دارد.

عملکرد کپسول های آتشنشانی پر شده با گاز

انواع گازهای مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی

در دسته بندی کلی انواع گازهایی که کپسول آتش نشانی پر می شود را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • دی اکسید کربن: مهار آتش توسط کپسول آتش نشانی CO2 یک نوع سیستم پرطرفدار است. دی اکسید کربن چگالی فوق العاده زیادی دارد و به محض برخورد، آتش را خفه می کند و آتش را از اکسیژن مورد نیاز برای ادامه سوزاندن جدا می کند. در حالیکه این یک روش مهار آتش سوزی بسیار موثر است، شما باید از آن برای ساختمان هایی با تعداد افراد کم یا خالی استفاده کنید. به هر حال، حذف اکسیژن از هوا با مهار آتش توسط CO2 برای افراد مضر است. گاز CO2 به خوبی کار می کند، اما در غلظت های زیاد برای خاموش کردن آتش، کشنده است و بنابراین در جایی که مردم حضور دارند نمی توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل است که فقط برای اتاق های بدون کارمند، مکان های ذخیره سازی مواد خطرناک و ساختمان های مشابه مناسب است.
  • FM-200: در این نوع مهارکننده آتش از هیدروفلوئوروکربن ها (HFC) برای مهار آتش استفاده می شود. برخلاف کلروفلوئورکربن ها (CFC ها) ، هیدروکلرو فلوروکربن ها (HCFC ها) و هالون ها، هیدروفلوئوروکربن های موجود در FM-200 دارای پتانسیل تخریب ازن کمی هستند و این امر برای محیط زیست کم خطرتر است. هیدروفلوئوروکربن ها همچنین برای استفاده در فضاهای شلوغ ایمن هستند. FM-200 در طی 10 ثانیه یا کمتر آتش های مایع قابل اشتعال و الکتریکی درجه اول را از طریق جذب گرما خاموش می کند.
  • NOVEC 1230: نوع دیگری از ماده خاموش کننده، Novec 1230 به عنوان جایگزینی برای هالون ها و هیدروفلوئوروکربن ها است. این نوع سیستم مهار آتش متعلق به خانواده ای از مواد شیمیایی به نام هالوکربن است. Novec 1230 به صورت مایعی ذخیره می شود که هنگام تخلیه برای مقابله با آتش، بخار می شود. مشابه FM-200 ، Novec 1230 نیز با خنک سازی سریع، آتش را خاموش می کند و پتانسیل تخریب ازن بسیار کمتری دارد که برای استفاده در فضاهای شلوغ مناسب است.
  • گاز خنثی: این سیستم از گازهای بی اثر مانند نیتروژن، آرگون و دی اکسید کربن برای کاهش سطح اکسیژن اطراف آتش و سرکوب آن در فرآیند اطفا حریق استفاده می کند. غلظت گازهای مورد استفاده در سیستم های خنثی برای استفاده در مکان هایی با وجود افراد، بی خطر است.

برای اطلاع از قیمت انواع کپسول آتش نشانی می توانید به سایت آتش پاد پارسیان مراجعه و پس از بررسی ویژگی های انواع کپسول، اقدام به خرید مناسب ترین و بهترین محصول با توجه به کاربرد مورد نظر خود نمایید.