چرا آب آتش را خاموش میکند

احتمالا بارها مثلث آتش به گوشتان خورده است. مثلث آتش شامل اکسیژن، مواد سوختنی و حرارت می شود. یعنی زمانی که یکی از این 3 مورد کنار هم نباشند آتشی رخ نمی دهد. پس خیلی راحت برای مهار آتش باید یکی از 3 مورد فوق را حذف کرد. روش های مختلفی برای خاموش کردن آتش وجود دارد که رایج ترین آن استفاده از آب است. آب در واقع بهترین ماده برای مهار آتش است که در اغلب اوقات به کار می رود. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که آب چگونه آتش را خاموش می کند؟

نحوه خاموش شدن آتش توسط آب

به طور کلی برای مهار آتش 3 راه اصلی وجود دارد. این 3 روش شامل این می شود که یکی از 3 مورد از مثلث آتش را حذف کرد. یعنی با حذف اکسیژن خیلی زود می توان آتش را مهار کرد یا با از بین بردن مواد سوختنی یا کم کردن آن می توان جلوی ادامه آتش را گرفت در مرحله آخر نیز باید حرارت را از بین برد.
آب در واقع حرارت را از بین می برد. پس زمانی که سخن از مهار آتش با آب می شود، باید دانست که منظور کاهش حرارت آتش است. البته نسبت آب به آتش باید به گونه ای باشد که آب روی آتش چیرگی داشته باشد در غیر این صورت باید روش های دیگر را امتحان کرد.

نحوه خاموش شدن آتش توسط آب

چرا بعضی آتش ها را نمی توان با آب مهار کرد

بعضی از آتش ها را هرگز نمی توان با آب مهار کرد. مثلا بنزین و مواد نفتی را نمی توان با آب خاموش کرد. دلیل این امر هم واضح است. زیرا بنزین سبک بوده و روی آب شناور باق می ماند. در نتیجه آب روی آن تاثیری ندارد. تیپ های مختلفی برای آتش سوزی تعریف شده است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

  • تیپ A: این تیپ از آتش سوزی شامل سوختن مواد خشک و جامد نظیر کاغذ می شود.
  • تیپ B: در این تیپ آتش سوزی شامل سوختن مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین می شود.
  • تیپ C: شامل گازهای سوختنی مانند گاز متان
  • تیپ D: شامل فلزات قابل اشتعال مانند پتاسیم، منیزیم و ...
  • تیپ E: شامل قطعات الکترونیکی مانند سرورها

همانطور که مشاهده می کنید هر کدام از تیپ های آتش سوزی شامل سوختن مواد خاصی است. در نتیجه هر کدام از این مواد تنها با روشی خاص مهار می شود. باید دانست که آتش سوزی جزو کدام کلاس آتش سوزی است، سپس متناسب با آن روش مناسب را برگزید.

آشنایی با چند مورد از ابزارهای اطفاء حریق

کپسول های آتش نشانی جزو بهترین ابزارهای اطفاء حریق هستند. این کپسول ها در کلاس های مختلفی طراحی شده و برای تیپ های مختلف آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند. کپسول های آتش نشانی از نظر محتویات در گروه های زیر دسته بندی می شوند.

هر کدام از این کپسول ها تیپ های مختلف آتش سوزی را مهار می کنند.