چگونه آتش جنگل را خاموش کنیم

آتش سوزی در طبیعت و به خصوص جنگل را می توان یکی از معضلات موجود در طبیعت دانست که باعث خواهند شد بخش عظیمی از درختان از بین بروند و آسیب های بی برگشتی به محیط زیست وارد شود. از بین رفتن اکوسیستم ها و هم چنین برخی از گونه های جانوری و گیاهی از کمترین آسیب های آتش سوزی جنگل ها می باشد. اینکه اگر فردی در جنگل با آتش سوزی مواجه شد بتواند اقدامات سریع و درستی را انجام دهد می تواند کمک بسزایی را به پیشگیری از گسترش آتش داشته باشد. در این مقاله با برخی از راه های مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع آشنا خواهیم شد.

اقدامات اولیه در خاموش کردن آتش جنگل

  • اولین اقدامی که در برخورد با آتش سوزی جنگل ها باید انجام دهیم این است که در اولین فرصت و قبل از هر اقدامی با آتش نشانی و یا دیگر مراکز مربوطه تماس بگیریم. در مواردی که با آتش سوزی های غیر قابل کنترل مواجه شدید حتما باید با آتش نشانی تماس گرفته شود زیرا مهار آتش بدون امکانات و تجهیزات مقدور نخواهد بود. همه مواردی که مربوط به اطفا حریق می باشند را برای مراکز مربوطه توضیح دهید از جمله مکان آتش سوزی، میزان آن و ... .
  • در چنین شرایطی به دلیل سوختن و متصاعد شدن گاز مونو اکسید کربن احتمال خفگی و مسمومیت بسیار بالا خواهد بود. در چنین شرایطی دهان خود را بپوشانید. اگر به آب دسترسی داشتید با پارچه ای مرطوب دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • در صورت سنگین بودن آتش مکان را ترک کنید وبه نقاط امن بروید و کودکان و خردسالان را از ناحیه خطر دور کنید.
  • تا رسیدن آتش نشانی اگر آتش به گونه ای است که مطمئن هستید به شما آسیب نخواهد رساند با فاصله سعی کنید زنجیره انتقال آتش را خاموش کنید. برای این کار به وسیله یا قطعه چوبی زمین را به خالت شخم زده درآورید و ارتباط شاخ و برگ های قابل اشتعال را با هم قطع کنید.
  • می توان از مرطوب کردن محیط برای خاموش کردن آتش استفاده نمود. این در صورتی است که در محیط دسترس به آب وجود داشته باشد.

اقدامات اولیه در خاموش کردن آتش جنگل

نکات مهم درباره خاموش کردن اتش جنگل

  • اگر در جنگل سکنی دارید حتما خانه خود را مجهز کنید. کپسول آتش نشانی از جمله مواردی است که حتما باید در خانه وجود داشته باشد. با داشتن کپسول آتش نشانی مناسب می توان از آتش سوزی های کوچک جلوگیری کرد و مانع از بزرگ شدن آتش شد. درها و پنجره های منزل را ببندید و تا حد امکان در خانه نمانید، مخصوصا اگر خانه شما از جنس چوب است.
  • بهترین گزینه استفاده از موانع طبیعی برای مهار آتش می باشد. این عمل تا زمانی که ماموران آتش نشانی برسند می تواند از وقوع آتش سوزی بزرگ تر جلوگیری کند.
  • بهترین راه کار برای مهار آتش جنگل ها با همت ماموران آتش نشانی انجام خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است به توصیه ماموران جنگلبانی و آتش نشانی گوش دهید و محل را ترک کنید تا مانع از مهار آتش نشوید.