نحوه نصب جعبه آتش نشانی

برای نصب جعبه آتش نشانی باید استانداردهای خاصی را مد نظر گرفت. شیوه درست نصب و رعایت اصول ایمنی نقش بسزایی در این امر دارد. استفاده از جعبه های آتش نشانی در ساختمان های مسکونی، ادارات، مراکز تجاری تفریحی و ... به دلیل ضرورتی که در امنیت دارد یک امر اجباری محسوب می شود. اخذ پایان کار ساختمان ها به تایید کارشناسان و تایید سازمان آتش نشانی وابسته است.

چگونه جعبه آتش نشانی را نصب کنیم

در نصب جعبه آتش نشانی باید دقت شود که این جعبه در یک کلاف آهنی نصب شود. جعبه آتش نشانی را در این کلاف قرار می دهند. قرار گیری جعبه آتش نشانی در کلافه آهنی با استفاده از پیچ و بست محکم خواهد شد. بعد از این مرحله در زمان نصب قرقره ها و شلنگ های مخصوص لوازم و تجهیزات جانبی را بیرون از جعبه قرار می دهید. دقت کنید که در نصب جعبه آتش نشانی جعبه مورد نظر که تجهیزات درون آن قرار می گیرند باید قبل از نصب تراز شود. این کار را می توان با استفاده از رول بولت انجام داد. بهتر آن است تا زمانی که رنگ کاری و کچ کاری درون ساختمان تغییر نکرده باشد جعبه آتش نشانی نصب نشود.

ارتقاع جعبه آتش نشانی از کف

جعبه های آتش نشانی که در ساختمان نصب می شوند باید در مکانی نصب شود که روی آن دید وجود داشته باشد. به همین دلیل بهترین مکان هایی که می توان جعبه های آتش نشانی را نصب کرد ورودی و یا خروجی ساختمان ها می باشد. نصب جعبه های آتش نشانی در مکان هایی مانند پشت دیوارها و یا مکان هایی که در معرض دید قرار ندارد به دور از استاندارد های لازم است.
ارتفاع لازم و اصولی که برای نصب جعبه آتش نشانی انجام می شود باید فاصله ای بین 1.5 تا 2.5 متر از کف باشد. البته بهتر است که این ارتفاع زیاد بلندتر نباشد تا در صورت ایجاد حادثه بتوان به راحتی به آن دست پیدا کرد. در نصب جعبه آتش نشانی دقت شود که نصب جعبه به شیوه ای باشد که شیلنگ را بتوان از قرقره به راحتی بیرون آورد. شیر دورن جعبه نیز به فاصله تقریبی 1 متر از کف می باشد. تجهیزات و قرقره درون جعبه باید در فاصله کمی از هم قرار بگیرند البته دقت شود که خیلی هم نباید به هم نزدیک باشند و فاصله آن ها کمتر از 10 سانتی متر از هم نباشند.

ارتقاع جعبه آتش نشانی از کف

تست نهایی نصب جعبه آتش نشانی

پس از انجام عملیات نصب مواردی برا اطلاع از نحوه صحیح نصب و کارکرد جعبه آتش نشانی انجام خواهد شد:

  • دقت شود آب نشتی در اتصالات نباید از 5 میلی متر در 3 دقیقه باشد.
  • شلنگ روی قرقره باید به راحتی باز شود و برای باز کردن آن نباید نیروی زیادی را صرف کرد.
  • دقت کنید که تمامی لوازم جانبی و تجهیزات لازم را باید هر شش ماه مورد تست و بررسی خواهد داد. بر روی جعبه آتش نشانی علامت هایی وجود دارند که نشان از وجود تجهیزات آتش نشانی می باشد.