اجزای سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق جزو محبوب ترین ابزارهای حفاظتی-امنیتی هستند که در بسیاری از امکان مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها به قدری عالی و دقیق عمل کرده اند که خیلی ها به دنبال ساز و کار آنها هستند. در واقع کنجکاوی در زمینه سیستم های اعلام حریق بین علاقمندان به رشته مدیریت بحران بسیار زیاد شده و دانشجویان زیادی به دنبال کشف راز این سیستم ها هستند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق

در گذشته سامانه های اعلام حریق تنها از دو قطعه حسگر و آشکارساز تشکیل می شدند. این دو قطعه در مواقعی ممکن بود که به درستی عمل نکنند؛ از این رو خیلی زود جای خود را به نمونه های مدرن امروزی دادند. در نمونه های امروزی اعلام حریم، علاوه بر این دو قطعه یک سامانه پردازش مرکزی و چند خروجی به آنها اضافه شده است. به طور کلی سیستم های اعلام حریق به 3 قسمت اصلی تقسیم می شوند:

  • تجهیزات اعلام حریق شامل آژیر و فلاشر
  • تجهیزات شناسایی حریق شامل دتکتورها
  • مرکز کنترل که بین دو سیستم فوق ارتباط برقرار می کند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق

بررسی اجزای سیستم اعلام حریق

  • دتکتور اعلام حریق: دتکتورها وظیفه شناسایی حریق را برعهده دارند. دتکتورها دارای انواع مختلفی هستند که مهمترین آنها شامل دتکتور دودی، حرارتی، گازی و شعله‌ای می شود. به طروی که هر کدام از این 4 مورد رخ دهد سیگنال هایی به پنل مرکزی دتکتور ارسال می شود که سیستم اعلام حریق را فعال می کند.
  • شستی اعلام حریق: شستی اعلام حریق برای زمانی مفید است که دتکتورها قادر به شناسایی حریق نشوند و افراد با ضربه زدن به مرکز شستی آن را فعال کنند. مطمئنا بارها این جعبه های کوچک را در ساختمان ها مشاهده کرده اید. این شستی ها یکبار مصرف بوده و در صورت استفاده باید بلافاصله جایگزین شوند.
  • آژیر اعلام حریق: آژیر اعلام حریق وظیفه ایجاد صدا و هشدار را بر عهده دارد. به طوری که اگر دتکتورها حریق را شناسایی کردند با به صدا درآوردن آژیر به ساکنین محل هشدار می دهد. این آژیرها باید در سالن ها و مکان هایی که صدا در آنجا انعکاس می‌یابد، نصب شوند. در غیر این صورت صدای آنها شنیده نشده و ساکنین ممکن است از سانحه رخ داده مطلع نشوند.
  • چراغ ریموت: چراغ ریموت محل دقیق آتش سوزی را نشان می دهد. این چراغ ها در بخش های مختلف ساختمان بکار گرفته می شوند و محل دقیق آتش سوزی را با چشمک سبز نشان می دهند.
  • چراغ چشمک زن: این چراغ ها مانند آژیر پلیس بوده و به صورت هماهنگ با آلارم اعلام حریق خاموش و روشن می شوند. این چراغ ها به رنگ قرمز بوده و به فلاشر نیز معروف هستند.
  • جداکننده اتصال کوتاه: جداکننده ها قادرند تا سیستم فرمان را به طور موقت قطع کنند. یعنی اگر قسمتی از سیستم اعلام حرق در طبق ایکس دچار نقص فنی شد، می توان آن قسمت را قطع و پس از رفع مشکل مجددا آن را برقرار کرد. به ازای هر زون باید 1 عدد ایزولاتور در نظر گرفت. یادآور می شود که هنگام خرید به استاندارد بودن سیستم ها اعلام حریق توجه کافی را داشته باشید. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. آتش پاد کو ازائه دهنده تمامی برندهای اعلام حریق از جمله اعلام حریق تسلا و اعلام حریق زیتکس می باشد.