نحوه تست لوله های آتش نشانی

بعد از نصب لوله های آتش نشانی باید از عملکرد صحیح آن ها اطمینان کامل حاصل کرد. این اطمینان را قبل از استفاده با تست کردن لوله های آتش نشانی انجام می دهند. با انجام تست لوله آتش نشانی می توان از کارکرد سالم این تجهیزات در مواقع خطر و بحرانی اطمینان داشت. این تست ها معمولا به صورت مشخص و از قبل تعیین شده ای انجام می شود که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت:

تست فشار لوله های آتش نشانی چیست

برای تست کردن فشار لوله های آتش نشانی باید استانداردهایی را مورد توجه قرار داد. این استانداردها و شرایط را می توان در موارد زیر بیان کرد:

  • فشار آبی که لوله های اطفا حریق را تامین میکند باید بتواند از دو جهت تغذیه شود تا این لوله ها با کمبود فشار آب مواجه نشوند به همین سبب لوله های تامین کننده آب آتش نشانی را از بلند ترین نقطه یک ساختمان تا پایین ترین نقطه آن لوله کشی می کنند. این لوله ها از سمت بالا به منبع آب و از بخش پایین به آب شهری وصل می باشد. قدرت و فشار آب در این لوله ها بسیار حائز اهمیت است و باید به قدری باشد که در صورت ایجاد آتش سوزی در مدت زمان کوتاهی تا رسیدن ماموران آتش نشانی آتش را کنترل کند. این فشار را معمولا بر حسب اتمسفر بیان می کنند و توسط نیروی متخصص بیان می شود. حداقل فشاری که در این لوله ها باید وجود داشته باشد فشار 3 اتمسفر بیان شده است.
  • شیرهای ایستاده آتش نشانی در تمام ساختمان ها باید تحت نظر متخصص نصب گردد.
  • لوله کشی و تجهیزات مربوط به اطفا حریق قبل و بعد از نصب باید تحت نظر کارشناسان تایید گردد.
  • علاوه بر تست فشار آب، تست هایی برای اطمینان از نحوه نصب و اتصالات لوله های آتش نشانی انجام می شود.

تست فشار لوله های آتش نشانی چیست

تست لوله آتش نشانی چگونه انجام می شود

تست و اطمینان از سلامت لوله آتش نشانی به قدری مورد اهمیت است که این تست را قبل از نصب و استفاده از لوله های آتش نشانی در کارخانه های سازنده انجام می دهند. بعد از ساخت لوله آتش نشانی مربوطه در کارخانه، بخشی از این لوله را به صورت تصادفی جدا می کنند و آن را مورد تست فشار قرار می دهند. اغلب تست فشار لوله های آتش نشانی را به دو صورت انجام می دهند:

  • در روش اول تست لوله های آتش نشانی به این دلیل انجام می شود که بتواند میزان تحمل شلنگ لوله آتش نشانی را برآورد کند. در این صورت با اتصال یک فشار سنج به لوله آتش نشانی و گذر جریان آب از آن می توان این تست را انجام داد. بعد از انجام هوا گیری در لوله فشار آب درون آن را به تدریج بالا می بریم. بعد از بالا رفتن فشار درونی با اعمال یک فشار بیرونی از عملکرد شلنگ به طور کامل اطمینان حاصل می شود.
  • در روش دوم تست تخریب لوله آتش نشانی انجام خواهد شد. در این روش یک سمت از لوله آتش نشانی را پلمپ می کنند و از سمت دیگر آب را به درون آن هدایت می کنند. فشار آب تا زمانی بالا می رود که لوله ترکیده و تخریب شود. لوله آتش نشانی مناسب باید بتواند تا فشار 45 بار را تحمل کند.