انداختن پتو چگونه باعث خاموش شدن آتش میشود

نحوه مهار کردن آتش همواره یکی از سوالات پر تکرار افراد است. متاسفانه در مواقعی که آتش سوزی های خفیف رخ می دهد، افراد سراسیمه به دنبال آب و خاموش کننده های مختلف هستند. اما غافل از آن که با یک حرکت ساده می توانند آتش را ظرف چند ثانیه مهار کنند. اما چگونه؟ پاسخ روشن است! با پتو. به طور کلی آتش نشان ها در بهترین حالت ممکن ظرف 4 دقیقه به محل حادثه می رسند. شاید این زمان برای برخی شرایط بسیار زیاد باشد و در صورت مهار نشدن آتش کار از کار بگذرد. بنابراین بهتر است همیشه با روش های خاموش کردن آتش اشنا بود تا در این مواقع از آنها استفاده کرد.

نحوه خاموش کردن آتش با پتو

مطمئنا بارها مشاهده کرده اید که هنگام زبانه کشیدن آتش از پتو و وسایلی نظیر آن برای خفه کردن آتش استفاده می کنند. این روش در واقع جلوگیری از تماس اکسیژن با آتش است. همانطور که می دانید آتش با اکسیژن واکنش نشان داده و موجب شدت گرفتن آن ی شود. از این رو باید بلافاصله در اولین اقدام جلوی واکنش اکسیژن با آشت را گرفت. البته توصیه می شود سایر روش های مطمئن نظیر استفاده از کپسول آتش نشانی را انتخاب نمود. زیرا در این روش نیازی به نزدیک شدن به آتش نبوده و از همان راه دور می توان آتش را مهار کرد.

نحوه خاموش کردن آتش با پتو

نکاتی مهم هنگام خاموش کردن آتش

هنگام خاموش کردن آتش باید به چند نکته بسیار مهم توجه کرد:

  • دور کردن مواد سوختنی از آتش: هنگام آتش سوزی در همان ابتدای کار باید تمامی وسایل سوختنی را از نزدیکی اشت دور کرد. اگر اشپزخانه دچار حریق شد بلافاصله وسایل پذیرایی و سالن از جمله پرده ها را از محل آتش سوزی دور کنید. مایعات اشتعال زا و سایر وسایل سوختنی را نیز حتی المقدور دور کنید.
  • روش های مهار آتش را بشناسید: توجه داشته باشید که هر آتشی را نمی توان با آب و حتی کپسول های آتش نشانی خاموش کرد. بنابراین قبل از مهار آتش خیلی زود شرایط را بررسی کرده و طبق آموخته های قبلی خود اقدام به مهار آن کنید.
  • آشنایی با کلاس های آتش سوزی: آتش سوزی در کلاس های مختلفی انجام می شود که دانستن آنها کمک زیادی به مهار آن می کند. بر این اساس آتش سوزی در 5 کلاس زیر تعریف می شود:
    - کلاس A: مواد جامد و خشک نظیر کاغذ
    - کلاس B: شامل مواد نفتی و مایعات اشتعال زا
    - کلاس C: آتش سوزی گازها
    - کلاس D: آتش سوزی فلزات نظیر منیزیم که فورا اکسیده می شوند
    - کلاس E: شامل حریق های الکتریسیته
  • اقدام به کاهش حرارت آتش: از آن جایی که معمولا در خانه ها آتش سوزی نوع A رخ می دهد، بهتر است حرارت آتش را با استفاده از آب کاهش دید. مراقب باشید که اب باعث پخش شدن آتش نشود.
  • گاهی اوقات بهتر است از محل فرار کنید و بلافاصله به 125 زنگ بزنید. این گونه دیگر نگران آسیب دیدن نخواهید بود و آتش نشانی با تجربه خود آتش را مهار خواهد کرد.