فایر باکس چیست

به طور کلی به جعبه تجهیزاتی که برای ساختمان های مسکونی، اداری، واحد های صنعتی و انبارهای کالا جهت اطفای حریق استفاده می شود، جعبه آتش نشانی و یا فایر باکس می گویند. این جعبه ها در لحظات اولیه حریق با کارکرد حیاتی خود موجب پاکسازی فضا شده و تمامی دود و حرارت حریق را از محوطه خارج می کنند. به طوری که به عملیات خاموش کردن آتش سوزی سرعت بخشیده و مانع از بازگشت شعله به داخل محیط می شوند. این کار باعث می شود تا زمان مناسب جهت انتقال افرادی که گرفتار حادثه شده اند، فراهم شود. این جعبه ها همچنین برای تیم های عملیات به عنوان منبع آب اضطراری بسیار کارایی دارند. شبکه آب آتشنشانی به لوله هایی گفته می شود که به شکل عمودی و افقی با حداقل قطر ۵ اینج از زمین تا پشت بام قرار دارند. به طوری که تا بلند ترین بخش ساختمان ادامه دارد. این شبکه متناسب با نوع سازه و میزان آتش سوزی طراحی شده و در طبقات مختلف به کار برده می شوند. شبکه های آب آتشنشانی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • شبکه سیستم تر: این بخش جزو پایین ترین قسمت ساختمان بوده و در زیرزمین قرار دارد. به گونه ای که از آنجا تا بالاترین قسمت ساختمان یعنی پشت بام ادامه دارد. این شبکه به لوله آب شهری متصل بوده و در صورت نیاز قادر به تامین آب تمام خروجی های موجود در ساختمان است.
  • شبکه سیستم خشک: ورودی شبکه سیستم خشک در قسمت ورودی ساختمان یا همکف قرار میگیرد تا در مواقع حریق، آب با پمپ خودروی آتش نشانی به داخل پمپاژ شود و آب تمام خروجی ها را تامین کند.

جعبه های آب آتش نشانی در واقع انواع مختلفی دارند که دارای تجهیزات مختلف و کارکرد مشخص هستند؛ به طور مثال هوزریل(Hose Reel) و فایر هوز (Fire Hose) جزو جعبه های هوز باکس(Hose Boxes) هستند.

محل قرارگیری فایر باکس ها

فایرباکس ها با توجه به فضای موجود و از همه مهمتر معماری ساختمان به شکل های مختلفی طراحی می شوند. به طوری که بتوان آنها را در هر ساختمانی با هر معماری خاصی نصب کرد:

  • فایرباکس هایی که اصطلاحا به آن ها روکار می گویند: این فایرباکس ها حدود یک متر و سی سانتی متر بالاتر از کف ساختمان و بر روی دیوار قرار دارند که برای عموم قابل رویت هستند.
  • فایرباکس هایی که به آنها توکار گفته می شود: این مدل از فایرباکس ها حدود هفتاد سانتی متر بالاتر از کف ساختمان قرار دارند.

فایر باکس ها معمولا در راه پله های اضطراری، در پاگردها، دالان ها، درب ساختمان ها و مکان هایی که نیاز است، نصب می شوند.

محل قرارگیری فایر باکس ها

انواع مختلف جعبه های آتش نشانی یا فایرباکس

جعبه های آتشنشانی در شکل های مختلفی تولید می شوند که در ادامه به دو مورد پرکاربرد آنها اشاره می کنیم:

  • فایر هوز (Fire Hose): این جعبه ها برای خاموش کردن حریق های بزرگ به کار می روند و آتش نشان‌ها از این لوله های نواری در عملیات استفاده می کنند. همچنین بیشتری کاربرد این جعبه ها در کارخانه جات، کارگاه ها، پارکینگ و فروشگاه های بزرگی است که احتمال آتش سوزی بزرگ در آنها بسیار بالا است. این جعبه ها شامل شیلنگ و خروجی های مختلفی هستند که از اجزای مختلفی مثل 1 ،5/1 ، 2 و 5/2 اینچ تشکیل می شوند.
  • هوزریل (Hose Reel): هوزریل به لوله های لاستیکی مخصوصی گفته می شود که در این جعبه ها تعبیه شده اند. از این جعبه در واحدهای مسکونی و اداری برای خاموش کردن آتش های کوچک استفاده می شوند. لوله های لاستیکی موجود که در این جعبه ها بسیار منعطف بوده و دارای قطری کمتر از نوزده میلی متر هستند. به گونه ای که بر روی قرقره‌ای مخصوص سوارند تا در مواقع حریق به اندازه لازم خارج و مورد استفاده قرار گیرند.